Zakelijk inzicht kan jouw bedrijf geld besparen

Begrijpt jouw team je bedrijfsstrategie? Weten jouw collega’s waarom er besparingen zijn? Voelen medewerkers de trends in de sector? Leer je team handelen met business acumen, zo zorg je ervoor dat ze de zakenwereld begrijpen en bespelen.

 Het belang van business acumen lijkt misschien een hype, maar dat is het niet. Het is cruciaal om te kunnen communiceren en groeien in de zakelijke wereld. Het Financial Times Lexicon beschrijft het als “inzicht in het begrijpen en beslissen over zakelijke situaties”. Dat kan jouw bedrijf geld besparen. Maar je kunt er ook mee leren hoe je een breed publiek aanspreekt of ideeën stroomlijnt. Zakelijk inzicht leidt hoe dan ook tot een efficiëntere bedrijfsstrategie.

 

Business acumen leidt tot een efficiëntere bedrijfsstrategie.

 

Steve Jobs was een perfect voorbeeld van iemand met zakelijk inzicht. Jobs was een schoolverlater zonder formele zakelijke opleiding, maar hij maakte snel beslissingen en begreep “de taal van het zakendoen”. Jobs maakte van Apple één van de meest succesvolle bedrijven ter wereld. De meeste technologieën die iPhones en iPads gebruikten waren al beschikbaar voor ze uitkwamen. Maar Jobs gebruikte die technologieën en verzamelde ze in een eenvoudig en aantrekkelijk product. En dat is waar zakelijk inzicht om draait. Jobs woog de voor- en nadelen van elke zakelijke beslissing af en onderzocht wat interessant was voor zijn bedrijf.

Productkennis, verstand van klantenbehoeften, strategische planning en de gave om het grotere geheel te zien en je toch op details te focussen: dat is sterk business acumen. Het is ook het talent om huidige of vorige trends te analyseren en voorspellingen te doen over de toekomst van de markt. Dat kun je trainen: je kunt de marges in jouw markt berekenen, leren hoe je prijzen moet bepalen en basisverhoudingen gebruikt, zakelijke analyses uitvoeren en leren trends te gebruiken in jouw voordeel. Zakelijk inzicht lijkt een moeilijk begrip, maar met een goede voorbereiding en enige training valt de zakelijke wereld zo in jouw comfort zone.

 

Zin in meer? Ben je een manager die zijn kennis wil verbreden, een afdelingsmanager die wil doorgroeien of een ‘high potential’ met enkele jaren ervaring? Schrijf je dan in voor de mini-MBA ‘Business Essential voor Management Talent’ met zes topsprekers.

Bron: http://www.nuvue.com

Avatar foto

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect