Begin meteen aan de verplichte documenten rond transfer pricing

Al jaren hebben belastingadministraties interesse in de problematiek rond interne verrekenprijzen (transfer pricing). Maar vanaf 2017 geldt ook echt een documentatieplicht. Expert Dirk Van Stappen legt uit voor wie die geldt en wat het precies inhoudt.

 

Omdat de nieuwe wetgeving niet zomaar uit de lucht komt vallen, vindt Dirk Van Stappen – tax partner bij KPMG en gespecialiseerd in internationale fiscaliteit en transfer pricing – het belangrijk eerst even de context te schetsen. “Transacties tussen groepsleden moeten uiteraard aan een marktconforme prijs gebeuren. Dan hebben we het niet alleen over de verkoop of aankoop van goederen of diensten, maar ook over leningen, het gebruik van immateriële activa zoals handelsnamen en octrooien … In heel wat landen moeten ondernemingen al langer dat marktconforme karakter van de prijszetting van intra-groep-transacties documenteren. Tien jaar geleden heeft de EU gepoogd daar wat uniformiteit in te brengen door een gedragscode inzake transfer pricing-documentatie te publiceren. Maar dat was slechts een soft law, een advies waarmee de lidstaten finaal deden wat ze wilden. In België is de Europese gedragscode opgenomen in een administratieve circulaire in 2006, maar het werd geen verplichting. Heel wat bedrijven zijn echter wel al vertrouwd met het concept.”

 

Invoering documentatieplicht

“In oktober 2015 werden een aanzienlijk aantal BEPS-rapporten (Base Erosion and Profit Shifting) afgewerkt en gepubliceerd. Deze rapporten waren het resultaat van het BEPS-actieplan dat ontstond uit een samenwerking tussen de G20 en de OESO. Veel landen hebben dat momentum gebruikt om een wetgeving rond transfer pricing-documentatie te voorzien. Tenslotte heeft elk land geld nodig. Belastingadministraties hopen de schatkist te kunnen vullen met het controleren van de verrekenprijzen van multinationals. Die controle wordt nu eenmaal vergemakkelijkt als men beschikt over de nodige documentatie …”

 

De wet

In België bestaat de wetgeving (wet van 1 juli 2016, B.S. 4 juli 2016, uitvoerings-KB’s nog in de maak) uit drie luiken:

 

1. CBC-report (Country by country) of landenrapport: een overzicht van enkele economische indicatoren per land, zoals opbrengsten, winst, belastingen, aantal FTE’s, activa, e.d. + lijst van alle groepsentiteiten per land en hun belangrijkste bedrijfsactiviteiten + bijkomende toelichting. Gericht op grote multinationals met een groepsomzet van meer dan € 750 miljoen. Enkel de moederentiteit moet dit indienen. Belgische dochterondernemingen kunnen in principe simpelweg aanvinken dat de buitenlandse moederentiteit dit heeft gedaan. In te dienen binnen de 12 maanden na afsluiting van het boekjaar van de groep dat start op 1/1/2016 of later.

 

2. Masterfile of groepsdossier: overzicht van de business met juridische en operationele structuur, aard van de bedrijfsactiviteiten, belangrijkste goederen en diensten, functionele en risicoanalyse, immateriële activa, beschrijving hoe de groep wordt gefinancierd, globale geconsolideerde financiële positie … Timing idem als CBC-report. Enkel in te dienen als de Belgische groepsonderneming (vennootschap of vaste inrichting) een of meer van de volgende drie criteria overschrijdt:

  • Totaal van € 50 miljoen aan bedrijfs- en financiële opbrengsten
  • Een balanstotaal van € 1 miljard
  • Een jaargemiddelde van 100 FTE’s

 

3. Local file of lokaal dossier: bestaat uit twee delen. Een algemeen luik voor elke Belgische onderneming (vennootschap of vaste inrichting) die tot een multinational behoort en die een van de drie hogervermelde criteria overschrijdt. In te dienen samen met de aangifte vennootschapsbelasting (Belgische vennootschap) of belasting der niet-inwoners (Belgische inrichting). En een tweede gedetailleerd inlichtingenformulier omtrent de verrekenprijsanalyse van alle soorten intra-groep-transacties met alle relevante financiële informatie (eventueel per bedrijfseenheid), een vergelijkbaarheidsstudie en de selectie van de gebruikte verrekenprijsmethode. Dit tweede luik moet enkel ingevuld worden indien minstens een van de Belgische bedrijfseenheden de drempel van € 1 miljoen aan grensoverschrijdende intercompany-transacties overschrijdt. Ook deel twee moet samen met de aangifte worden ingediend. Het tweede deel zou volgens het huidige ontwerp enkel van toepassing zijn vanaf 1 januari 2017 (eerste deel vanaf 1 januari 2016).

 

Begin er nu meteen aan, want dit is echt een titanenwerk waar verschillende maanden tijd zal inkruipen.

 

Meteen aan de slag

Hoeveel ondernemingen worden er nu eigenlijk getroffen door deze nieuwe wetgeving? “Afhankelijk van de gehanteerde bron gaat het om 3.000 tot 5.000 bedrijven”, weet Dirk Van Stappen. “Wanneer ze de verplichting niet naleven riskeren ze vanaf de tweede inbreuk boetes tot € 25.000 per inbreuk. Het niet of maar summier opleveren van informatie zal in de praktijk sowieso een verrekenprijscontrole opleveren. De finale look and feel van de in te dienen formulieren moet nog worden vastgelegd in een KB. Vast staat wel al dat de documenten naast in de toe te passen landstaal ook in het Engels mogen worden aangevuld.”

 

Dirk Van Stappen waarschuwt de getroffen ondernemingen: “Begin er nu meteen aan, want dit is echt een titanenwerk waar verschillende maanden tijd zal inkruipen. Bovendien zal men moeten samenwerken met een belastingconsulent die in deze materie gespecialiseerd is, en die zijn behoorlijk schaars. Wie lang wacht, loopt dus het risico geen geschikte adviseur meer te vinden.”

 

 

3d5b763

Als tax partner leidt Dirk Van Stappen de Belgische afdeling Corporate Tax & Transfer Pricing bij KPMG. In totaal heeft hij meer dan 28 jaar ervaring opgebouwd. Hij was lid van het EU Joint Transfer Pricing Forum (2002-2015), doceert fiscaal beheer aan de Universiteit Antwerpen en wordt vernoemd in verschillende surveys (Euromoney/International Tax Review). Hij schreef talrijke artikels voor nationale en internationale professionele magazines en wordt regelmatig uitgenodigd als spreker op binnen- en buitenlandse seminaries.

 

Zin in meer? 

Wil je leren hoe deze nieuwe documentatieplicht rond transfer pricing correct aan te pakken, schrijf je dan in voor de opleiding Transfer Pricing.
Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect