De rulingcommissie: een klare kijk op complexe belastingwetten

De rulingcommissie: een klare kijk op complexe belastingwetten
De rulingcommissie geeft op voorhand advies over fiscale dossiers. Dit biedt rechtszekerheid aan bedrijven en burgers. Voorzitter Steven Vanden Berghe schets de rol van de commissie.

De meeste burgers en ondernemers hebben allicht al eens gehoord van de “Dienst Voorafgaandelijke Beslissingen” van de FOD Financiën, in de volksmond beter bekend als de Rulingcommissie. Wat doet die commissie eigenlijk en wat kan ze voor jou betekenen? Voorzitter Steven Vanden Berghe legt uit.

De naam ‘rulingcommissie’ is eigenlijk niet eens zo slecht gekozen, zegt Vanden Berghe. “Wij leveren inderdaad ‘rulings’ of voorafgaandelijke beslissingen af waarmee we bedrijven én burgers rechtszekerheid willen geven als ze bijvoorbeeld aan een bepaald project willen beginnen en ze willen weten wat daarvan de fiscale implicaties gaan zijn. De rulings zijn in principe bindend, dat wil dus zeggen dat alle diensten van de FOD Financiën ze in acht moeten nemen.”

De rulings bewijzen hun nut omdat fiscale wetten almaar complexer worden en er soms grijze zones ontstaan, zegt Vanden Berghe. “Let wel: een ruling moet voorafgaand aangevraagd worden. Het kan dus niet dat iemand een fiscale controle krijgt en dan zegt: oh, maar ik zal het eerst nog snel even aan de rulingcommissie vragen. Dan is het al te laat. Rulings zijn er trouwens ook voor zowel burgers als grote en kleine bedrijven. In de pers wordt vaak alleen gesproken over rulings die met multinationals te maken hebben, maar grote bedrijven zijn ‘maar’ goed voor 36% van alle adviezen. Dat is net evenveel als de KMO’s. Particulieren zijn goed voor 22%, VZW’s en openbare besturen maken 6% uit.”

1.200 per jaar

Die verdeling duidt ook al aan dat het werkingsgebied van de commissie, zéér breed gaat. Het kan gaan over personenbelasting, vennootschapsbelasting, [SPVB(1] roerende voorheffing, bedrijfsvoorheffing en BTW [SPVB(2] en ga zo maar door. “Klopt, tegenwoordig behandelen we ongeveer 1.200 dossiers per jaar in alle mogelijke domeinen”, zegt Vanden Berghe. “Om een idee te geven: in 2015 waren dat er 650. Vorig jaar zaten we trouwens ineens op 2.200, maar dat kwam vooral omdat er enorm veel vragen binnenkwamen over de thuiswerkvergoeding tijdens de coronacrisis.”

En er zijn nog typische dossiers die plots massaal de kop opsteken. “Ja, absoluut. De laatste maanden zijn er bijvoorbeeld heel veel vragen over auteursrechten. Het gebruik daarvan is enorm aan het boomen en dus krijgen wij daar ook meer vragen over. De afbraak van gebouwen en werderopbouw aan 6% BTW is nu ook zo’n typisch geval. Dat gaat dan bijvoorbeeld over gebouwen die op verschillende terreinen staan of vragen over wat nu precies bedoeld wordt met ‘afgebroken’. Wat we ook zien is een enorme sprong in het aantal vragen over cryptomunten, zeker bij particulieren. Mensen vragen zich vaak af welk soort belasting ze moeten betalen als ze die munten willen verkopen. Op dat ogenblik moeten wij proberen om nieuwe technologische ontwikkelingen in te passen in bestaande wetten.”

Klassiekers en evergreens

Naast nieuwe en soms tijdelijke fenomenen, zijn er ook absolute klassiekers die voortdurend terugkomen. De rulings rond fusies, herstructureringen en splitsingen van bedrijven bijvoorbeeld. “Dat zit meestal in de sfeer van de KMO’s”, legt Vanden Berghe uit. “De ouders hebben een bedrijf met een exploitatie-activiteit en onroerend goed in één vennootschap en willen dat verdelen onder hun kinderen. Kind 1 krijgt de exploitatie-activiteiten en kind 2 het onroerend goed. Dat moet dan allemaal uit mekaar gehaald en geschonken worden en, naargelang die specifieke situatie, kom je dan soms op onbekend terrein terecht. In zo’n gevallen kan de rulingcommissie rechtszekerheid bieden.”

De Belgische overheid heeft er ook voor gekozen om de drempel tot de commissie zo laag mogelijk te houden. De aanvragen zijn volledig gratis en kunnen, in eerste instantie, zelfs anoniem ingediend worden. Meestal volstaat een eenvoudig document of een Powerpoint waarin wordt uitgelegd wat de bedoeling is, om een ruling te verkrijgen. Op zijn website stelt de rulingcommissie ook al aanvraagformulieren ter beschikking van vaak voorkomende zaken waar dan enkel nog de specificiteit moet aangevuld worden.

Almaar complexere wetten

Om af te sluiten: hoe ziet Vanden Berghe het werk van ‘zijn’ commissie de komende jaren evolueren? “In een ideale wereld zou een rulingcommissie eigenlijk niet moeten bestaan. Maar het is inderdaad zo dat wetten en regels almaar complexer worden, dus ik ben er vrij zeker van dat het aantal dossiers de komende jaren zeker niet gaat dalen. Onze dienst telt bijna honderd mensen, die gaan de komende jaren zeker nog hun bezigheid hebben.”

Zin in meer?

Op de Dag van de Fiscaliteit die NCOI dit jaar op 23/11 organiseert, zal de keynote speech verzorgd worden door Steven Vanden Berghe.. Het evenement kan ter plekke bezocht worden in Elewijt of via een virtuele livestreaming. Alle informatie en de mogelijkheid tot inschrijven vind je hier.

Biografie

Steven Vanden Berghe behaalde zijn licentiaatsdiploma Toegepaste Economie aan de KULeuven en is sinds 1994 in dienst bij de FOD Financiën. Sinds de opstart in 2005 was hij medewerker en coördinator bij de Dienst Voorafgaande Beslissingen in fiscale zaken.

Van oktober 2014 tot april 2015 was hij kabinetsmedewerker bij minister van Financiën Johan Van Overveldt. Sinds mei 2015 is hij Voorzitter van de Dienst Voorafgaande Beslissingen in fiscale zaken.

Auteur

Bieke Cauwenberghs is productmanager Legal, Fiscaliteit en Accountancy bij NCOI Learning.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect