“Een betere financiële kennis is een competitief voordeel”

Wie op een financiële afdeling werkt, is vaak gespecialiseerd in een bepaald deelaspect. Toch loont het, op verschillende vlakken, om een bredere helikopterview te ontwikkelen en alle deelgebieden beter te begrijpen en beheersen.

 

Oneerlijk voordeel

Als ervaren trainer en begeleider van organisaties werd Peter Manet acht jaar geleden de founding father van een masterclass financieel management. “Ik zie mezelf als een soort prediker die zo veel mogelijk mensen bewust wil maken van het feit dat een betere financiële kennis een competitief voordeel betekent. Zowel binnen een onderneming als privé. Ik was me daar zelf niet bewust van, tot ik tien jaar geleden tijdens een lange stop-over op een luchthaven per toeval op het boek Unfair Advantage van Robert Kiyosaki botste. Het intrigeerde me meteen. Wat deed zo’n boek tussen de financiële werken? Basisboodschap van het boek: mensen met een beter financieel inzicht hebben een ‘oneerlijk’ voordeel, zowel privé als in hun zakelijk leven.”

 

Ook voor kinderen

Het boek zette Peter Manet aan het denken: “Het klopt ook echt. Uiteraard sta je carrièrematig sterker als je over een betere financiële kennis beschikt, maar er is meer dan dat. Alles draait om centen. Zit je bijvoorbeeld in de raad van bestuur van een basketbalclub, dan word je al snel geconfronteerd met rapporteren, budgetteren, etc. Een betere kennis maakt een gemeenschap ook financieel gezonder. In dat opzicht vind ik dat een cursus financieel management al vanaf de leeftijd van 12 jaar zou moeten gegeven worden. Zelfs kinderen van 5 of 6 jaar kan je de beginselen al bijbrengen!”

 

Verschil cash en vermogensopbouw

“Een financieel management moet eigenlijk slechts drie zaken beheren: de resultaten, de cash en de vermogensstructuur. Als er iets is wat ik zo veel mogelijk mensen wil leren, is dat het verschil tussen cash op korte termijn en vermogensopbouw op lange termijn. In het dagelijkse leven geldt vooral je cash, een resultatenrekening kom je nooit tegen. Mensen moeten inzien dat je ook inkomsten kan verwerven uit vermogenscomponenten. Vermogensopbouw is dus belangrijk: een eigen woning verwerven, spaarcenten investeren in een zaak, beleggingen …”

 

Momenteel wordt er nog te sterk ingezet op specialismen. Door de gewijzigde omstandigheden op de markt en de globalisering is een helikopterview als financial essentieel.

 

Helikopterview essentieel

Ook professioneel is een brede kennis een asset. “Momenteel wordt er nog te sterk ingezet op specialismen. Door de gewijzigde omstandigheden op de markt en de globalisering is een helikopterview essentieel. Er is een link tussen finance en strategie, tussen boekhouden en regelgeving, tussen kostencalculatie en accountancy. Alles wordt complexer en steeds meer verweven. Door toegenomen inzichten sta je niet alleen als manager maar ook algemeen sterker.”

Peter Manet legt de drie vermelde links verder uit:

  1. Link tussen finance en strategie: “De strategische keuzes van een organisatie zijn vaak bepalend voor de korte én lange financiële implicaties. Sterk groeien vraagt bijvoorbeeld een sterke behoefte aan werkkapitaalfinanciering. Kiezen voor meer innovatie en ontwikkeling vraagt aanzienlijke investeringsuitgaven, met hun specifieke financieringsvormen en boekhoudkundige verwerking. Kiezen voor hooggeschoold personeel kan een belangrijke invloed hebben op de marges …”
  2. Link tussen boekhouden en regelgeving: “Een aantal wijzigingen in de International Accounting Standards (IAS) en het werken volgens de International Financial Reporting Standards (IFRS) hebben voor veel, vaak grotere organisaties een belangrijke impact op de boekhoudkundige verwerking en bijgevolg ook op de balans en de resultatenrekening.”
  3. Link tussen kostencalculatie en accountancy: “In veel organisaties blijft kostprijscalculatie een heikel punt. Vaak ontbreekt een echte link tussen de boekhouding en de kostprijsberekening. Er moet te allen tijde een reconciliatie mogelijk zijn. Financial accounting als enige input volstaat echter vaak niet. Een bedrijfseconomische vertaling is nodig en het naleven van een aantal kostencalculatorische principes is absoluut noodzakelijk.”

 

Drie doelgroepen

Een masterclass financieel management kan interessant zijn voor verschillende doelgroepen, benadrukt Peter Manet. “Een eerste groep zijn de relatief juniorprofielen, die zo een overzicht kunnen krijgen van de diverse financefuncties. Een tweede groep zijn de financieel medewerkers die in één facet gespecialiseerd zijn en meer willen weten over de andere facetten. Een derde doelgroep bestaat uit zaakvoerders en bedrijfsleiders die een inzicht willen in de finance vanuit een managementperspectief. Ook dat is interessant, want zo leren ze wat de financiële impact is van hun dagelijkse beslissingen. Als je te laat factureert, dan zit je geld in je voorraad in plaats van op je rekening te staan. Als je toelaat dat de klanten te laat betalen, komt er ook laattijdig cash binnen. Dat betekent dat je meer cash nodig hebt. Binnen dezelfde redenering: hoe vroeger je je leveranciers betaalt, hoe meer geld je nodig hebt. Het zijn allemaal managementbeslissingen die financiële gevolgen hebben. Als zaakvoerder of bedrijfsleider kan je dat maar beter beseffen.”

 

Zin in meer?

Wil je ook graag je financiële kennis verbreden en een ‘oneerlijk voordeel’ tegenover anderen behalen? Dan is de Masterclass Financieel Management een goed idee.

 

 

Als ervaren trainer en begeleider van organisaties startte Peter Manet zes jaar geleden zijn eigen bedrijf, Manet Management in Motion, en investeert hij in verschillende vennootschappen. Na zijn studies (lic. Handelswetenschappen, MBA, Master in Accountancy, Financieel beheer, Vlerick) verwierf hij een uitgebreide praktijkervaring in zowel de industrie als in professionele adviesverlening. Hij is onafhankelijk bestuurder van diverse vennootschappen, gastprofessor aan EMS (HUBrussel/Odisee) en veelgevraagd spreker op managementtrainingsprogramma’s.

 

 

 

 

Avatar foto

Auteur

Marleen De Greef is teammanager Business Development bij NCOI Learning. Marleen was eerder al actief in consulting (Accenture), banking (ING) en hr (SD Worx).

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect