Publiciteit en btw: wat moet je zeker weten over de gewijzigde spelregels?

Promotiecampagnes en evenementen zijn voor bedrijven vaak complexe vraagstukken op btw-vlak. Is de btw aftrekbaar en welk tarief wordt er toegepast? De regels die de fiscus hanteert, zijn onlangs gewijzigd. Waarmee moet je rekening houden?

 

Al enkele jaren geeft de fiscus meer en meer voorrang aan het publicitaire doel van kosten. Denk aan de bestickering van wagens, catering voor publicitaire events, enz. Maar het blijft voor bedrijven soms een stevige evenwichtsoefening om uit het vaarwater van de zgn. ‘kosten van onthaal’ te blijven.

 

Gratis evenementen: btw op publicitaire kosten aftrekbaar

“Organiseer je als bedrijf een event dat gratis is voor bezoekers – denk aan een concert of een kermiskoers – dan is de btw op de publicitaire kosten die je maakt aftrekbaar. Ook kosten voor reclameborden, de huur van het podium, dranken die je verkoopt,… horen daarbij. Als een onderneming een evenement voor iemand anders organiseert, dan gelden dezelfde regels. De Minister van Financiën bevestigde dit onlangs in een antwoord op een parlementaire vraag.” Dat stelt Bart Buelens, zelfstandig btw-expert bij Bloom Law en docent aan verschillende hogescholen.

 

Organiseert jouw bedrijf een evenement, zorg dan voor voldoende ‘bewijzen’ van de publicitaire aard van kosten

 

Evenementen met toegangsprijs: bijzaak volgt hoofdzaak

Maar wat als een bedrijf een event inricht waarvoor wel een toegangsprijs gevraagd wordt? “Tot nu toe moest de kostprijs van bepaalde sponsoringpakketten die zowel de toegang als een parkeerplaats en catering bevatten, uitgesplitst worden. Dit kwam neer op 6% btw op het gedeelte van de kostprijs voor de toegang en 21% op de rest. Voortaan wordt hierbij het principe ‘bijzaak volgt hoofdzaak’ gehanteerd. Lees: normaal gezien zou op het volledige pakket een btw-tarief van 6% moeten kunnen worden toegepast. Al lijken discussies met de fiscus niet uitgesloten.”

 

Risico op een naheffing

Uiteraard zullen fiscale controleurs een en ander blijven onderzoeken. Het risico op een naheffing bestaat dus nog steeds, bijvoorbeeld wanneer een bedrijf een factuur als een publicitaire kost beschouwt en het btw-bedrag aftrekt, maar de controleur dit eerder als kosten van onthaal ziet.

 

Tip: zorg voor voldoende ‘bewijzen’

Organiseer je een evenement en maak je in dit verband publicitaire kosten, zorg dan voor voldoende ‘bewijzen’ van die publicitaire aard. Bart Buelens: “Onlangs verscheen een onderneming voor het Hof van Beroep in Brussel. De zaakvoerder had een oldtimer aangeschaft op de zaak en de wagen bestickerd met reclame voor zijn bedrijf. Ook had hij deelgenomen aan een rally met de auto. De fiscus oordeelde dat de oldtimer een privé-aankoop van de zaakvoerder was, waardoor de aftrekbaarheid van de btw verviel. Maar het Hof van Beroep volgde die redenering niet. Doordat de zaakvoerder heel wat foto’s kon tonen met de bestickering van de wagens, werknemers die t-shirts van het bedrijf droegen tijdens de rally, de auto die bijna dagelijks voor de deur van de onderneming te zien was,… oordeelde het Hof van Beroep dat de btw op de aankoop van de oldtimer wel degelijk aftrekbaar was. Bovendien vond het Hof van Beroep dat ook alle rallykosten als publiciteitskosten beschouwd moesten worden – inclusief de catering – wat dus nog een stuk voordeliger uitkwam!”

 

Wat met kortingbonnen?

Kortingbonnen zijn altijd al een delicate materie geweest op btw-vlak, zeker als het gaat over grensoverschrijdende btw-situaties. Stel: een Frans bedrijf geeft kortingbonnen aan klanten, die deze kunnen gebruiken in een Belgisch warenhuis. Kan de Franse onderneming het btw-bedrag op die kortingbonnen recupereren, en zo ja, gaat het dan om de Belgische of de Franse btw? Het antwoord luidt: het Franse btw-bedrag is onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar. Bovendien worden de regels omtrent waardebonnen eind 2018 ingeschreven in de btw-wetgeving. We verwachten hier enkele subtiele maar belangrijke wijzigingen ten opzichte van het huidig beleid.

  

Zin in meer?

Wil je meer weten over de nieuwe btw-regels inzake publicitaire acties of andere thema’s? Schrijf je dan in voor de ‘Actuaclub btw’ van Fiscaal Informatief, waarbij Bart Buelens een van de sprekers is.

Of schrijf je in voor de ‘Praktijkmiddag btw’ (28 maart 2019, Elewijt). Hierin nemen verschillende btw-specialisten actuele btw-topics grondig onder de loep.

Meer interesse in een opleiding dat specifiek focust op korting-en waardebonnen? Dan is de opleiding ‘De fiscale behandeling van vouchers, kortingbonnen en andere marketingtechnieken’ van Fiscaal Informatief zeker iets voor jou!

 

Bart Buelens is zelfstandig btw-expert bij Bloom Law waar hij bedrijven en accountants bijstaat met advies en bij geschillen inzake btw. Hij doceert btw aan enkele hogescholen (Odisee/UCLL) en is een veelgevraagd spreker op btw-seminaries. Bart is tevens lid van de kernredactie Fiscale Actualiteit (Wolters Kluwer).

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect