?4u. idg da math hw! can u help me

Te diep in het glas gekeken in San Diego? Te lang in de zon gezeten?

Neen, neen. Het is de taal van de digital natives (lees hierboven als Question for you. I don’t get the math homework! Can You help me?)

Karin Willyerd, Vice President & Chief Learning Officer en Charles Beckham, CTO beiden van Sun Microsystems nemen een vliegende start. Een volgelopen zaal luistert ademloos naar de uiteenzetting onder de titel ‘Learning 2020: Learning’s Perfect Storm Are We Ready?’

Leren zal nooit meer zijn wat het ooit geweest is. De wereld is aan de digital natives (geboren na 1982). Ze zijn opgegroeid met technologie als een manier van leven. Ze zijn gewoon aan het feit dat ze 24*7 ‘geconnecteerd’ zijn. Ze zijn vlot in sociaal netwerken, omgaan met internet en online gaming. Ze doen alles tegelijkertijd: mailen, chatten, telefoneren en op het internet surfen en spelen. Ze zijn niet bang fouten te maken.Karin en Charles maken de vergelijking tussen de oude en de nieuwe wereld. Van PUSH naar PULL, van training naar leren, van rigide naar flexibel, van programma’s naar platformen, van verplicht naar self-service, van formeel naar informeel, van read-only naar read/write.

De wereld wordt een ‘networked learning world’. Gebruikers krijgen meer controle over hun leren en hun bestemming.

We evolueren van een learning 1.0 naar een learning 2.0:

  • van Webbased training naar blogs (wij zijn early adapters …), WIKIS en informele contacten
  • van top-down en push naar self-service en pull
  • van gecentraliseerde content naar gebruikersgegenereerde content
  • van vaste indelingen naar tags
  • van ondernemingsgebonden experten naar communitygebonden experten
  • van gepland naar real-time en on-demand
  • van een lokale search naar een google-like search

Een eerste demo doet de ogen open gaan wat er ons te wachten staat (http://learning.sun.com/newhire). De community van de pas aangeworven medewerkers bij Sun is een feit. Voor ze starten surfen ze naar deze website en verzamelen ze alle nuttige info.

Eénmaal aan het werk krijgen ze toegang tot een platform waar ze als ‘learner’ centraal staan met rondom zich bibliotheken, communities, experten, e-coaches, mobiel performante tools, classroom teaching, …). Het platform gaan ze zelf personaliseren. Met een eenvoudige drag en drop houden ze zelf bij wat ze belangrijk achten. Het platform kreeg de afkorting ‘slates’:

  • Search: De gebruiker vindt alle info die hij nuttig acht
  • Links: Laat het internet zich uitbouwen door een grote groep eerder dan een kleine
  • Authoring: Blogs en Wikis, … continu upgedated met onderlinge linken
  • Tags: Medewerkers gaan met eenvoudige woorden zelf categorieën opbouwen
  • Extension: Computers gaan automatisch categorieën en patronen bouwen
  • Signals: Gesofisticeerde RSS sturen continu signalen

En dit alles is overal beschikbaar: just in time, just enough en just for me. Een echt ‘my learning platform’.

Een volgende demo rolt over de zaal vertrekkend vanuit een Iphone. Met een paar drukken en vegen krijgen we een volledige opleiding hoe een CPU te vervangen. Zo bij de klant op te roepen door de hersteller.

En mocht er nog iemand twijfelen hoe snel het gaat (in de States …) dan krijgen we wat cijfers te verorberen: 35% van de volwassen internet gebruikers zet iets online, 30% heeft al producten en diensten een evaluatiecijfer gegeven (de elektronische vergelijking van producten en diensten!), 11% van de volwassenen is aangemeld bij een sociaal netwerk.

Om af te sluiten nog een toetje op second life. Volgens Gartner zal in 2011 (nog drie jaar te gaan!) 80% van de actieve internet gebruikers een ‘second life’ hebben in de virtuele wereld. Bij een rondvraag wie er al op second life was geweest, stak quasi de volledige zaal de hand op.

De demo was sterk vergelijkbaar met het maffia-spel van mijn zonen. Levensecht met veel drop-downs en een continue aanvoer van nieuwe informatie. Dit allemaal zelf aanstuurbaar zonder verplicht te volgen wegen. Mijn oudste zoon is gestopt met het maffia-spel: ’te verslavend’. Een voorbode hoe de digital natives zullen omgaan met nieuwe leerplatformen?

De zon is inmiddels reeds lang onder in San Diego. Morgen roept de plicht opnieuw. Lencioni maakt zijn opwachting vanaf 8u in de immense zaal waar een paar duizend deelnemers nu al naar uitzien.

Johan De Meyer

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect