7 op 10 bereid om opleiding zelf te betalen

Werknemers lijken bereid te zijn om zelf een bescheiden bijdrage te betalen voor een opleiding in het kader van hun carrière. Dat is vooral zo voor hr-professionals en leidinggevenden; uitvoerende werknemers zien dit minder zitten. Dat blijkt uit de Kluwer Learning Indicator 2011.

Tendensen in leren. Dat is waar de Kluwer Learning Indicator jaarlijks naar op zoek gaat. Dit jaar bevroeg Kluwer drie doelgroepen die rechtsreeks te maken hebben met opleiding en vorming: de hr-verantwoordelijken, de medewerkers en hun leidinggevenden. 3 804 Belgische professionals  namen deel aan het onderzoek en vertelden over hun leerervaringen op het werk.

250 euro is limiet

Een eerste opmerkelijke trend: meer dan de helft van de respondenten heeft het voorbije jaar een deel van zijn opleidingskosten zelf betaald. Meestal gaat het om een bedrag tussen de 100 en 250 euro. Zeven op de tien respondenten zijn zelfs bereid een opleiding te financieren die aansluit bij hun loopbaan als hun werkgever dat niet van plan is. Voor de helft ligt de limiet ook hier op 250 euro.

 

Niet iedereen tast echter even vanzelfsprekend in de buidel. Vooral leidinggevende profielen en hr-verantwoordelijken hebben het voorbije jaar een deel van hun opleiding zelf bekostigd. Bij beide groepen zegt slechts een derde hiervoor geen persoonlijk budget gespendeerd te hebben. Bij andere werknemers is dat de helft.

 

Motivatie is er

Uitvoerende medewerkers en overheidspersoneel hebben het voorbije jaar het minst zelf betaald voor hun opleiding. Zij tonen ook de minste intentie om dit in de toekomst te doen. Directieprofielen en vrije beroepers zijn op dat vlak een stuk ondernemender. Ook tussen grote en kleine bedrijven is er een verschil. Personeel van kleine ondernemingen (minder dan 50 werknemers) betaalt vlugger zelf voor een opleiding dan werknemers van grote bedrijven (meer dan 200 personeelsleden).

 

Zelf betalen of niet, de wil om een opleiding te volgen, is er. Meer dan 9 op de 10 respondenten zeggen (zeer) gemotiveerd te zijn. 82 procent schetst op voorhand doelstellingen voor zichzelf, 6 op de 10 werknemers bespreken die doelstellingen met hun chef. Een op de twee gaat op voorhand na of een opleiding beantwoordt aan zijn verwachtingen.

 

Actieve rol

Hr-managers en leidinggevenden lijken de leergierigheid van het personeel te onderschatten. Slechts 6 procent onder hen denkt dat meer dan 7 op 10 medewerkers bereid zijn om in de vrije tijd een opleiding te volgen. 19  procent acht meer dan de helft van de medewerkers daartoe in staat. Een serieuze onderschatting, zo blijkt, want maar liefst 72 procent van alle respondenten zegt hiertoe bereid te zijn.

 

Werknemers nemen een actieve rol op in het opleidingstraject, zo blijkt ook verder uit de Kluwer’s Learning Indicator. Volgens hr-verantwoordelijken deelt meer dan de helft (54%) van wie een opleiding volgt die kennis met collega’s: 22 procent omdat het standaardprocedure is, 32 procent op eigen initiatief, aldus hr.

 

Mooie cijfers, maar opnieuw een onderschatting. Bijna de helft (44%) van de medewerkers zegt op eigen initiatief kennis te delen met collega’s. Reken daar de 19 procent bij die zegt dat kennisdelen een ‘verplichting’ is. Dit betekent dat meer dan zes op de tien (63%) medewerkers hun nieuw verworven kennis en vaardigheden delen met collega’s nadat ze een opleiding gevolgd hebben. Slechts 14 procent van de respondenten zegt overigens de voorbije 12 maanden geen opleiding gevolgd te hebben.

 

 

Meer resultaten van het onderzoek vindt u in het witboek Learning Indicator 2011 dat u gratis kunt downloaden.
Wilt u van gedachten wisselen over het onderzoek, dan kunt u contact opnemen met Jan Laurijssen via jan.laurijssen@kluwer.be of +32 (0)15 36 21 66.

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect