“70:20:10 is a concept used by L&D – the business does not care.”

Op 28 en 29 januari was ik in London voor een congres over Learning Technologies. Hieronder vindt u een aantal inzichten van de sprekers. Gevolgd door vragen en enkele bespiegelingen. Benieuwd wat u ervan denkt!

Bent u op zoek naar een (nieuw) LMS systeem? Dan moet u zeker een kijkje gaan nemen op de website van Elearnity “Europe’s Number 1 Independent Learning & Talent Analyst”.

U kan er gratis overzichten downloaden met benchmarking van verschillende LMS systemen. Hier een mooi voorbeeld:

schema blogpost2 Isabel_Londen

 

Op het congres in London volgde ik een sessie gegeven door 2 mannen van Elearnity: David Wilson en David Perring. Ze trapten de sessie af met de fijne vraag: “What makes an LMS fit for purpose in the 21st Century?”. En ook: “21st Century Learning = Death of the LMS?

David Wilson en David Perring gaven ons de volgende antwoorden:

schema2 blogpost2 Isabel_Londen

 

1. “LMSs need to be enablers of innovation. If they aren’t, they become irrelevant.”

 

2. LMS systemen moeten niet alleen toelaten een foto te maken van het “nu” maar moeten ook de “future readiness” in kaart brengen.

 

Toen ik vroeg welke systemen al beantwoorden aan bovenstaande criteria zei de Managing Director David Wilson sec “er zijn er gewoon nog geen”.

Vervolgens stelde een deelnemer de volgende vraag: “Allemaal goed en wel die LMS systemen. Ze hebben zeker een toegevoegde waarde voor de organisatie. Maar wat met de leerders: wat is voor hén de toegevoegde waarde?”

Er kwam geen duidelijk antwoord. En dat verbaasde me aangezien David Wilson best een stevige indruk liet. Hij hield bovendien geen blad voor de mond. Ik kan u verzekeren dat een paar van zijn uitspraken de nodige deining veroorzaakten in de zaal.

“It s not about new learning methods (social learning / blended learning). It’s about how they deliver business value.”

Bij het uitspreken van de woorden “social en blended learning” vertrok zijn gezicht alsof hij net een slechte oester in zijn mond had gestoken.

“70:20:10 is a concept used by L&D – the business does not care.”

Oh wat is David heerlijk stout op een congres waar Charles Jennings, Jane Hart en social learning een prominente plaats innemen. En waar alle aanwezigen net dwepen met “new learning methods”. #lol

 

En toen dacht ik ook :

  • The business does not care about 70:20:10. True. But also: the business does care about learning.

Het klopt niet helemaal wat David zegt. Ik ben ervan overtuigd dat de laatste jaren mensen uit de business “leren” steeds belangrijker zijn gaan vinden. Ze gebruiken gewoon andere woorden. Zoals innovatie & social collaboration & organizational health. Een organisatie heeft immers steeds lerende medewerkers nodig om te kunnen blijven bestaan. “To sustain high performance, organizations must build the capacity to learn and keep changing over time.” (McKinsey).

 

  • Business en L&D zijn als de twee koningskinderen – ze horen bij elkaar maar het water is te diep (geworden).beeld3 blogpost2 Isabel_londen

 

Een groot deel van leren hoort onderdeel te zijn van de dagelijkse workflow. Mensen leren omdat ze de kans krijgen nieuwe dingen te doen. Omdat ze betrokken worden bij nieuwe projecten. Omdat leidinggevenden zorgen voor transparante communicatie over wat er reilt en zeilt in de organisatie. Met andere woorden: de organisatie, HR én de leidinggevenden zijn krachtige enablers van leren.

 

Het lijkt wel alsof het professionaliseren van leren (het toewijzen van leren aan een apart departement) er net heeft voor gezorgd dat de business en L&D uit elkaar gegroeid zijn. Ze zijn als de twee koningskinderen: gemaakt voor elkaar – maar het water is blijkbaar te diep geworden.

 

Vandaar misschien ook het ontstaan van een model als 70:20:10. Dat model is een schreeuw om leren terug te vervlechten met werk. En natuurlijk kan dat. Door jobcrafting te stimuleren, door teams meer zelfsturing te geven, door medewerkers te stimuleren deel uit te maken van netwerken, enz… Ben benieuwd naar net dié LMS systemen die deze elementen mooi in kaart kunnen brengen.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect