8 inside tips voor betere trainingen

Een publiek boeien, interactie stimuleren, inspelen op het leerproces… Het zijn enkele van de vele uitdagingen waar elke (beginnende) trainer zich wel eens vragen over stelt.

Wat een trainer steeds voor ogen moet houden, is dat opleiden meer is dan vertellen wat je weet. Doel nummer één is dat je publiek meer te weten komt. De juiste trainingstechniek gebruiken, is daarbij cruciaal.

 

Het ‘Train the trainer’-programma van Kluwer Opleidingen biedt hulp.
Hier volgen alvast 8 praktische tips.

 

Begin with the end in mind. Ofwel: weet wat je wilt bereiken. Wie het einddoel van zijn training kent, zal minder moeite hebben om de juiste weg daar naartoe te kiezen.

1) Maak voor jezelf op voorhand duidelijk wat het doel van je training is. Maak die doelen concreet, schrijf ze op en stel een break-down-structure op. Hoe werk je daar naartoe tijdens de training?

2) Start het ontwerp van je opleiding met de slotoefening. Die oefening dient om te testen of je training de gewenste doelen heeft bereikt. Handig is dat die oefening je tegelijk een helder zicht geeft op wat je tijdens de opleiding moet aanleren.

 

Een training is niet van de trainer alleen. Een goede training vraagt om interactie. Maak daarom elke deelnemer ‘mede-eigenaar’ van je opleiding. Dat doe je zo:

3) Begin de opleiding met een bespreking van de inhoud van de training. Zo weet iedereen waar hij aan begint en wat het einddoel van de training is.

4) Betrek de deelnemers hier actief bij. Laat ze per onderwerp hun verwachtingen formuleren.

5) Distilleer daar gezamenlijke doelstellingen uit en noteer die. Dat mag in het groot op een flipchart, als reminder.

6)  Meent de groep dat een doelstelling bereikt is, vink die dan af. Dat creëert een positieve dynamiek.

 

Niet alle meerdaagse trainingen bestaan uit opeenvolgende dagen. Als je flow doorbroken wordt, is het des te belangrijker dat je de materie levendig houdt bij je cursisten… Twee manieren:

7) Laat de deelnemers iemand interviewen waarvan zij vinden dat hij/zij het onderwerp van je training goed beheerst. Moedig hen aan dit met camera, smartphone… te doen. Dit is dankbaar materiaal om je volgende sessie mee te starten. Bovendien is het een ludieke manier om de materie te herhalen en geeft het je als trainer een beter zicht op wat de deelnemers verstaan onder ‘de materie onder de knie hebben’.

8)  Bereid een wallwisher (online prikbord) voor waar de deelnemers tussen de opleidingsdagen door ideeën kunnen prikken. Zelf kan je er tips, illustraties of links naar interessante artikels posten.

 

Meer info?
Benieuwd naar praktijkvoorbeelden? Neem contact op met Miek Wouters, learning solutions consultant bij Kluwer Opleidingen. Zij vertelt u er graag meer over.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect