De 8 beste tips van toptrainers

by NCOI Learning Team
De 8 beste tips van toptrainers

Als coach en trainer zoek je constant naar manieren om de kennisoverdracht zo succesvol mogelijk te laten verlopen als je een opleiding of workshop geeft. Het leren en evolueren als lesgever stopt nooit. Voorkennis, autoriteit, meten, feedback geven & vragen, een welgemikte grap, dat zijn de ingrediënten van een geslaagde lezing of workshop.

1. Peil je publiek

Je begint goed voorbereid als je het niveau van de deelnemers kent. Ideaal is om het vooraf te meten. Zo kan je maatwerk leveren en vertel je geen zaken die iedereen al weet. Vraag ook vooraf naar eigen cases van het bedrijf of de deelnemers. Dan kan je je kennis concreet toepassen en is wat je zegt relevant voor de toehoorders. Tijdens je lezing of workshop zorg je best voor interactie om te controleren of de informatie die je geeft goed binnenkomt en verwerkt wordt.

2. Inzicht geven in denkfouten

Mensen die enkele jaren in het vak zitten, kunnen vastlopen in structurele denkfouten. Hun brein is als het ware geprogrammeerd om zo te denken. Dat kan leiden tot blikvernauwing bij de cursist en voor jou als trainer vormt het een blokkade. Het is heel waardevol je cursisten hierop te wijzen en de zaak open te trekken. Zo ontstaat er ruimte om iets nieuws te leren.

3. Aangenaam feedback geven

Constructieve feedback geven gebeurt in 3 stappen. Ten eerste benoem je het ongewenste gedrag of de ongewenste woorden zo objectief mogelijk. Ten tweede laat je de gevolgen zien van dat gedrag of die woorden bij de ander. Hoe zou die zich nu voelen? Ten derde reik je een oplossing aan of maak je het gepaste gedrag duidelijk. Zo voorkom je dat mensen zich persoonlijk geviseerd voelen.

4. Probeer altijd iets nieuws

Voeg telkens iets nieuws toe aan je training. Zo kan je meteen zien wat het effect is op je cursisten, en blijft het ook voor jou boeiend. Een anekdote, een oefening, een vraag… Test het uit! Zijn de reacties enthousiast? Dan wordt het een standaard onderdeel van je training.

5. Op tijd een grap

Humor verwerken in je training houdt je lezing luchtig. Mensen kunnen zich niet constant concentreren, dat vraagt heel wat brainpower. Als mensen even kunnen lachen, geeft dat een ontlading, een nuttige pauze waarna ze met vernieuwde aandacht naar je luisteren. Als je grappen goed zijn, kan je ook rekenen op meer goodwill van je toehoorders. Ben je geen grappenmaker van nature? Ook dat kan je leren.

6. Respect afdwingen

Bewijs dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Stel jezelf voor en zeg wat je bereikt hebt, zo weet je publiek waar je voor staat. Hou het luchtig en kort om niet arrogant over te komen. Meteen daarna zeg je wat je voor je publiek kan betekenen. Verzorg zeker je lichaamstaal: neem een power pose aan, voeten stevig op de grond, rug recht, schouders laag. Adem rustig in en uit langs je neus en kijk met een open en positieve blik de zaal rond.

7. Meet het effect

Als je bij het begin van je lezing meet wat je toehoorders weten – de nulmeting – en een tweede keer meet na je betoog – de nameting – dan zie je wat er van je training is blijven hangen. Dat laat je toe om bij te sturen waar nodig. Het geeft je ook iets in de hand naar de bedrijfsleiding toe en is een mooie referentie voor volgende lezingen.

8. Feedback vragen

Op het einde van de les feedback vragen is heel nuttig, onder de vorm van een online survey bijvoorbeeld. Daarbij is het slim om dat al bij het begin van je lezing te vragen. Zeggen je toehoorders dan ja, dan zijn ze eerder geneigd zich aan hun belofte te houden en krijg je meer respons op je survey. Uit deze feedback kan je heel wat opsteken om je workshop of lezing te verbeteren.

Bron: www.intermediair.nl

Zin in meer?

Wil je jezelf verder bekwamen als trainer en er alles aan doen opdat je boodschap blijft plakken? Schrijf je dan in voor de 3-daagse opleiding Train the trainer.

Lees ook