A puppy for e-learning purposes? An app is for life.

Waarom (g)een app inzetten voor mobile learning? 5 aandachtspuntenDenkt u dat een app een must have is in uw mobile learning strategie?  Wilt u een app toevoegen aan uw opleidingsaanbod, maar weet u niet waar te beginnen? Lees de tips van Terence Eden van The Lab en leer uit de e-learningervaringen van de National Health Service.

Terence Eden geeft  5 aandachtspunten voor wie overweegt een app in te zetten in zijn sessie Mobile learning op Learning Technologies  #LT14uk.

 

1. First things First : neem uw huidige online aanbod onder de loep

Is uw huidige leeraanbod vandaag nog niet mobiel bereikbaar en/of gebruiksvriendelijk? Leg daar dan eerst de focus.
Stel je daarna de volgende vragen: Wat heeft een gebruiker nodig dat we alleen via een app kunnen realiseren?  Kunnen we ook op een andere manier het leereffect bereiken, en hoe evalueren we die alternatieven vandaag?

Een app staat niet op zich.

Houd er altijd rekening mee dat een app van nature “stand alone” is.  In tegenstelling tot andere webservices vinden gebruikers niet al surfend de weg tot bij uw app.  Vermijd dat een app onvindbaar is en zorg dat de app integraal deel uitmaakt van de leercontext.

 

2. Ga na welke apps er al op de markt zijn

Zijn er bestaande apps met gelijkaardige doelstellingen? Waarom zou uw app het beter doen? Het blijft de vraag of een app bouwen nuttig en nodig is. Een kleine analyse van wat er op de app stores bestaat, is geen overbodige luxe.

Doe alvast inspiratie op via NHS (www.NHS.uk): deze organisatie stelt haar jarenlange leerervaring met opeenvolgende generaties apps ten dienste van andere organisaties in de zorgsector. Een mooi voorbeeldje van gedeeld leren over de grenzen van organisaties heen.

helen binghalHelen Binghal, Library and e-Learning Resources Manager for NHS

 

 

 

 

 

3. Schat de frequentie van gebruik

Hoe vaak zou de gebruiker uw app nodig hebben? Slechts eenmaal? En als de gebruiker uw app nodig heeft, is die dan attractief genoeg om hem daar te houden?

Een gemiddelde jongere tussen 18 en 24 jaar behandelt  een 100-tal tekstboodschappen per dag. De kans is dus dat zijn app-gebruik onderbroken wordt.

Opmerkelijk: een kleine poll bij de deelnemers van Learning Technologies leert dat 30% de congres-app niet downloadde. En dat is toch behoorlijk veel, als je rekening houdt met het feit dat apps een hot topics zijn op Learning Technologies.

 

Mobile device wint van pc

Een app heeft voordelen op e-learning via de pc. En dat is vooral omdat gebruikers de neiging hebben om voorrang te geven aan hun mobile device. Wat daarop verschijnt is vaak persoonlijker. De kans is dus groot dat uw app in privé-tijd wordt verkend en gebruikt.

Daarbovenop mag u niet vergeten dat uw professionele e-learning app moet opboksen tegen de  concurrentie van commerciële apps. Denk maar aan Angry Birds bijvoorbeeld, en de massa aan non-serious games in de app store.

 

4. Welke devices zouden mijn toekomstige gebruikers hebben?

De helft van het Learning Technologies publiek heeft een iPhone. De andere helft zijn gebruikers van Windows, Blackberry,… en een hele reeks andere devices. En het aanbod aan verschillende devices stijgt nog elke dag!

Vergeet daarom niet om een grondige gebruikersanalyse te doen bij uw e-learning doelgroep. Die is nodig om de penetratiegraad te beoordelen van mobile devices op zich, én van de verschillende types in omloop.

En zelfs als u uw app compatibel maakt voor de verschillende devices, moet u nog steeds rekening houden met bottleneck nummer 1: de afwezigheid van wifi.  Zowel binnen de muren van uw bedrijf als daarbuiten, kan dat een grote struikelblok zijn en het hele e-learningproject hypothekeren.

 

5. Wat is de totale lifetime kost van deze app?

Een app heeft een relatief hoge lifetime kost, omdat hij voortdurend upgrades vraagt en dus voortdurend kosten blijft genereren.

Herkent iemand de eerste Tetris-versie nog? Jawel! En toch ziet dit geliefde spel anno 2014 er totaal anders uit.

Tetris

 

 

 

 

 

The very first version of Tetris released in 1984, ran on Soviet DVK-2 computer

Bron : http://en.wikipedia.org/wiki/Tetris

 

6. Conclusie?

Ga je voor een app? Dan is dit het topadvies van Terence Eden

  1. Zoek en definieer een duidelijke leerbehoefte
  2. Verifieer de aanwezigheid van genoeg “appetite” bij de doelgroep
  3. Maak de app flexibel en technologisch future proof
  4. Zorg dat content makkelijk herbruikbaar is
  5. Werk hard op promotie en stimuleer het gebruik

 

Terence eden

Terence Eden is mobile internet consultant met 10 jaar ervaring in mobiel internetadvies voor overheden, bedrijven en non-profit. Hij blogt op http://shkspr.mobi/blog/  en tweet @edent.

 

 

 

 

Ook interessant

  • Aan de slag? Check dan deze link: Mastering mobile learning: developing content voor multiple platforms?:

 

Greetje Schoenmaekers brengt live verslag uit van op het congres Learning Technologies in Londen. @greetjeschoen #LT14uk
Lees ook haar andere posts over Learning Technologies:

–      Technologie en Leren: het verschil tussen weten en doen

–      Empathie cruciaal bij opkomende technologie

Greetje Schoenmaekers

Auteur

Greetje Schoenmaekers is Business Manager bij NCOI Learning en is verantwoordelijk voor business development, productontwikkeling en learning solutions.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect