Beheersen of bevrijden?

Laat me beginnen met een stoute uitspraak. Heel veel bedrijven houden zich nog vast aan een beheersingsmodel uit het industriële tijdperk. De uitwassen van dat model zijn: bureaucratie en hiërarchie, verborgen agenda’s en huichelarij, opgeblazen zelfbeelden en bot gedrag, cijferfetisjisme en mepmanagement.
Van een lerende omgeving, het ontwikkelen van medewerkers of het benutten van menselijk potentieel komt in een dergelijke omgeving niet veel in huis.

Op het ASTD-congres in San Diego promoten de sprekers en de congresgangers duidelijk een ander model. Hier wordt gepleit voor een bevrijdingsperspectief in plaats van een beheersingsmodel. Werknemers willen hun potentieel als mens ten volle benut en ontwikkeld zien. Ze willen geïnspireerd worden, uitdagingen vinden, hun eigen stem kunnen benutten. Ze willen hun verlangens, hun meesterschap en hun talenten in evenwicht zien met de doelstellingen van hun bedrijf.

All Management is People Management! Het enthousiasme waarmee sprekers en congresgangers dit ideeëngoed verkondigen, voelt voor mij nog altijd een beetje aan als “thuiskomen onder zielsverwanten”. Het soms uitgelaten en opgeladen Amerikaans sfeertje op de locatie neem ik er wel voor een weekje bij.

Maar als je dit leest zit het congres er definitief op. Iedereen keert terug naar de realiteit van zijn werkplek en zijn thuisland. Met een jetlag en rode oogjes voor de boeg, zet ik de belangrijkste uitdagingen en ‘trends in learning’ nog eens op een rijtje. Het rijtje komt niet van mij maar van Tony Bingham, voorzitter en CEO van ASTD.

Trend 1

Opleidingsverantwoordelijken en ‘learningfacilitors’ in bedrijven moeten verstand hebben van het businessmodel van hun eigen organisatie. Ze moeten dit businessmodel door en door leren begrijpen en zich hier volop mee verankeren. Hetzelfde geldt ook voor de aanbieders. Nog meer leren meedenken in de architectuur van de klant is cruciaal!

Trend 2

We moeten de kwantificeerbare impact van leerinitiatieven beter en meer leren begrijpen en communiceren en deze kwantificeerbare impact moet gelinkt worden met de strategie en de sleutelinitiatieven van het bedrijf. Show me the Money! ROI mag niet langer een vies woord zijn. Collega Peter besteedde in een vorige blog al aandacht aan het thema. Een aanrader in dit verband is het boek van Patricia Pullam Phillips en Jack J. Phillips over ‘The Value of Learning’, ISBN 978 – 0 -7879- 8532- 5.

Trend 3

Organisaties moeten leren hun eigen seniormanagement meer in te schakelen in hun initiatieven. Leiders en leidinggevenden in organisaties zijn dé ideale trainers om de waar aan hun eigen mensen te brengen.

Trend 4

En verder – ik schrijf het in het Engels omdat ik het zo mooi verwoord vindt: Building the leadership pipeline is a competitive necessity for organisations! Dat betekent niet zozeer prestigieuze ‘bedrijfsacademies’ opstarten maar opleidingsprogramma’s ontwikkelen, zuiver op maat gesneden van de noden van de organisatie, waarin aan de beoogde ‘community’ verschillende leerervaringen en methoden worden aangeboden. Opleidingsverantwoordelijken moeten hierin een stuwende rol opnemen.

Trend 5

Talentmanagement is de vijfde uitdaging. Mensen in een schaarse markt aantrekken, de kloof overbruggen tussen huidige en vereiste competenties (de befaamde skills-gap waarover iedereen het hier heeft) en het faciliteren van de samenwerking tussen verschillende generaties op de werkvloer, vormen hierbij de belangrijkste thema’s. Baby Boomers en digital natives: straks één front (lees alvast de blogbijdragen van Johan er nog eens op na).

Trend 6

Tot slot: studenten en toetreders beter voorbereiden op de vereisten van ‘an increasingly competitive, knowledge-based, global economy’.

Dit zijn volgens Bingham de huidige ‘six trends in learning’. Zeg niet dat we u niet geïnformeerd hebben.

Epiloog 1.

Ik hoop dat ik straks in het vliegtuig niet volgende boodschap te horen krijg: “Attention Passengers. I am your Captain. This is my first flight. I’ll bet you wish they hadn’t cut the corporate training budget. For safety, keep an eye out of the window. If it looks like we are going to hit the ground, try jumping up right before impact.”

Epiloog 2.

Nog een oprecht warme groet aan de Linkpower en Kluwer Opleidingen ‘boys & girls’. Dank voor jullie geduld, inspanningen, aandacht, vertrouwen, kleine attenties en boodschappen van vriendschap in onze samenwerking. Bijzondere dank ook aan mijn twee collega-bloggers. En verder, een ‘special hug’ voor iedereen die achter de schermen deze blog in de lucht houdt. High tech needs high touch. Lots of Love from Diego!

Walter Gijs, San Diego, juni 2008

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect