Beter presteren? Investeer in opleiding en ontwikkeling!

‘Hoe kun je met opleiding en ontwikkeling de prestaties van je organisatie vergroten?’ Dat was de hamvraag tijdens de CIPD Learning & Development Show eind april in Londen. Wat mij het meest is bijgebleven van de boeiende sprekers, lees je in deze blog.

 

Voor wie er nog mocht aan twijfelen dat leren en ontwikkeling meer dan ooit belangrijk zijn in een organisatie, eerst even deze quote: “The ability to learn faster than your competitors is the only sustainable, competitive and long term advance your organisation has. This ability enables organisations to progress and change when others don’t and grow their business by developing their human capital.”

Organisaties die niet duurzaam inzetten op ontwikkeling, staan stil of gaan achteruit, zeker in de snel veranderende context waarin ze werkzaam zijn. Voor leer- en ontwikkelingsprofessionals is het daarom cruciaal dat zij de vinger aan de pols houden. Externe professionals moeten zeer goed luisteren naar hun klanten, interne opleidingsverantwoordelijken overleggen best uitvoerig met de werkvloer om vanuit de behoeften, en met de bedrijfsstrategie als leidraad, een ontwikkelingsbeleid uit te stippelen dat de organisatie in staat stelt om te groeien.

 

Leiderschap wordt steeds belangrijker voor de ontwikkeling van medewerkers

 

70-20-10 actueler dan ooit

Als er één ding is waar iedereen het over eens was tijdens het congres, dan was het wel dat blended learning volgens het 70-20-10-principe meer dan ooit een must is. Toekomstige werknemers hechten immers veel belang aan het in verbinding staan met en leren van elkaar (ook al werken ze op verschillende plekken en tijdstippen), social learning, coaching, feedback en (reversed) mentoring. Organisaties die hen dat kunnen bieden, zullen er beter in slagen om de jongere generatie werknemers voor zich te winnen en hen voor langere tijd aan boord te houden. Adam Kingl, voormalig Executive Director of Thought Leadership – Executive Education aan de London Business School, bevestigde dat ontwikkelingskansen een doorslaggevend argument zijn in de keuze voor een bepaalde werkgever, naast organisatiecultuur en de balans tussen werk en privéleven.

Emma Smythe, Head of Learning bij BAE Systems, vertelde hoe het uitzetten van een ontwikkelingsstrategie binnen haar organisatie niet alleen een positieve impact had op de instroom van millennials, maar ook een cultuurverandering teweeg had gebracht bij oudere werknemers.

 

Rugdekking

Meer dan eens tijdens de tweedaagse bleek hoe cruciaal leiderschap is voor de ontwikkeling van medewerkers. Vandaar dat leiders ook zichzelf moeten blijven ontwikkelen om aan de verwachtingen van toekomstige medewerkers te kunnen beantwoorden. “De leiderschapsstijl van managers bepaalt voor 30% hoe rendabel een organisatie is”, beweerde Nicky Moffat daarover. Ze trok de parallel met het Britse leger, waar ze jarenlang personeelsdirecteur was. “In het leger is het – vaak letterlijk – van levensbelang dat iemand je rug dekt. Een goed leider is geloofwaardig en direct in zijn communicatie: hij verklaart het waarom van zijn beslissingen. Bovendien geeft hij zijn collega’s de kans om zelf beslissingen te nemen.” Als je het zo bekijkt, is leiderschap de zaak van iedereen in een organisatie.

 

Wat neem ik mee?

Organisaties hebben een opleidingscultuur nodig die ook toekomstige medewerkers aanspreekt. Leiderschap is daarin key. Alleen op die manier zullen bedrijven toekomstige werknemers kunnen engageren en resultaten kunnen blijven neerzetten.

 

Zin in meer?


Wil je leeradvies voor je organisatie of een opleidingstraject op maat? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen via nanou.pauwels@wolterskluwer.com

Avatar foto

Auteur

Nanou Pauwels is manager Learning Consultants bij NCOI Learning en helpt mensen bij het waarmaken van hun leerplannen en -uitdagingen.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect