Coaching is booming in België

In ons land oogst coaching almaar meer succes. Cijfers uit het laatste rapport dat de International Coach Federation (ICF) bestelde, laten er geen twijfel over bestaan: het aantal coachees zou in België toenemen met zowat 83 %, terwijl de groei in de rest van de wereld tot 76 % beperkt zou blijven. Tijd om het succesverhaal van de coachingbusiness even onder de loep te nemen.

 

Resultaatgericht

Coaching is een discipline die sterk oplossingsgericht is, waardoor de coachee erin slaagt om op korte of middellange termijn zijn persoonlijke of professionele doelstellingen te behalen of zelfs te overtreffen. De coachingpraktijk ontstond in sportmiddens aan de Amerikaanse universiteiten en focust zich in hoge mate op de autonomie van individuen. In ondernemingen en bij individuen die naar performantie en welzijn op zoek zijn, bewees coaching al snel zijn effectiviteit. Op internationaal vlak zou de sector maar liefst meer dan 1,5 miljard euro opbrengen, België is goed voor 25 miljoen euro.

 

Het profiel van de Belgische coach: ervaren en hooggeschoold

Het succes van coaching in België is zonder twijfel te verklaren door de flinke dosis ervaring en de hoge vakbekwaamheid van de coaching professionals in ons land. De cijfers uit het rapport dat PwC opstelde voor de ICF leren ons dat 80 % van de professionals uit de coachingwereld ouder dan 36 is. Binnen die groep genoot 76 % een universitaire opleiding (of gelijkgesteld) terwijl dat percentage in de VS nauwelijks 60 % bedraagt. Nog volgens het rapport kunnen Belgische coaches prat gaan op tal van aanvullende competenties. De meeste Belgische coaches beoefenen naast coaching immers nog een andere beroepsactiviteit uit: 73 % geeft opleidingen, terwijl 66 % ook consultant is. Merk bovendien op dat 63 % van onze coaches vrouwelijk is.

 

Welomschreven coachingdoelstellingen

Belgische coachees zijn zowel mannelijk als vrouwelijk en 72 % is ouder dan 36 jaar. De redenen waarom Belgen specifiek een beroep doen op coaching zijn:

  • intermenselijke relaties en communicatie (70 % van de aanvragen);
  • persoonlijke ontwikkeling (40 %);
  • loopbaanontwikkeling en -veranderingen (37 %);
  • eigenwaarde en zelfvertrouwen (35 %);
  • goed teamwork (28 %).

 

Face-to-face of telefoongesprek

De gewoonten op het vlak van coaching verschillen van land tot land. Zo vindt 91 % van de coachingsessies via rechtstreekse contacten en face-to-face gesprekken plaats. Slechts 4,2 % van deze gesprekken wordt telefonisch afgehandeld. In de VS stellen we het omgekeerde vast: 53 % telefonisch tegenover 41 % face-to-face. In België duurt coaching doorgaans minder dan 12 maanden, in de VS gemiddeld langer dan een jaar.

 

Coach op weg naar wettelijke erkenning

In mei 2011 hebben de International Coach Federation (ICF) en het European Mentoring & Coaching (EMCC) de handen in elkaar geslagen om de competenties van de coach te bepalen en voor te leggen aan het Observatorium van de beroepen van het Europees Economisch en Sociaal Comité. In afwachting van een gereglementeerde toegang tot dit beroep, kunnen de door de ICF uitgereikte certificeringen nu al in de zakenwereld gebruikt worden als een referentie. Daarom aanvaardt de ICF vanaf 1 april 2012 alleen nog maar leden die een minimum van 60 opleidingsuren in een geaccrediteerde school gevolgd hebben. Een bijkomende stap die noodzakelijk is voor de verdere professionalisering van het beroep.

 

ICF Belgium maakt deel uit van ICF International, de internationale overkoepelende federatie die alle coachingprofessionals verenigt, en telt momenteel 200 leden.

 

Wat maakt van een coach een goede coach?
U leest het in het artikel ‘Iedereen coach?’

Bekijk hier het overzicht van alle diensten die Kluwer biedt op het vlak van coaching.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect