Compensation & Benefits Congres 2018: round-up

Naar jaarlijkse gewoonte heeft Kluwer Opleidingen vorige week het Compensation & Benefits Congres georganiseerd. Ondertussen zijn we al toe aan de zevende editie van dit walhalla voor de HR-medewerker. Het is de place to be als je op één dag volledig op de hoogte wil zijn van de laatste trends op het gebied van verlonen. Hierbij een overzicht van de verschillende onderwerpen die aan bod zijn gekomen.

Zoals altijd begonnen we de dag met een plenaire introductiesessie. Deze werd dit jaar verzorgd door Bart Buysse, General Director bij VBO. Hij probeerde een antwoord te formuleren op de vraag hoe ons loonbeleid verder zal evolueren in de komende jaren. Hiervoor heeft hij de competitiviteit van België vergeleken met deze van onze buurlanden, alsook de loonkostenevolutie van de afgelopen jaren onder de loep genomen. Hieruit is gebleken dat er nog veel werk aan de winkel is. Ons loonbeleid wordt gekenmerkt door automatismen (indexering, anciënniteit, …), hoge belastingen en een overdaad aan looninstrumenten. Om onze competitiviteit terug op peil te brengen zullen we moeten moderniseren en flexibiliseren.

 

Tijdens de volgende sessie zijn we dieper ingegaan op de trends die merkbaar zijn op het gebied van human capital. Evelyne Eykelberg, Senior Manager high impact HR bij Deloitte kwam de resultaten bespreken van de survey die ze hebben uitgevoerd bij HR medewerkers van over heel de wereld. Hieruit zijn enkele opmerkelijke resultaten naar voren gekomen. Zo hecht meer dan 80% van de ondervraagden veel belang aan de zogenaamde ‘C-suite collaboration’ en is men overtuigd dat technologie een steeds groter aandeel zal innemen op de werkvloer. Verder zal het klassieke verloningsbeleid meer en meer plaats moeten maken voor een systeem van flexibele verloning.

 

Op een dag als deze kan het natuurlijk niet anders dan dat er over het loon wordt gebabbeld. Zo heeft Wouter Beuckels, Manager bij Hudson ons wegwijs gemaakt in de wereld van de salarisstudies en benchmarking. Uit dit soort studies blijkt dat ons basissalaris, na een stevige klap te hebben gekregen tijdens de crisis van 2009, terug in stijgende lijn evolueert. Ook hij heeft opgemerkt dat er in de komende jaren een enorme stijging zal zijn in het aantal bedrijven dat een flexibel verloningsplan zal implementeren. Ten slotte heeft hij benchmarking uitgelegd van A tot Z, met aandacht voor de vele valkuilen.

 

In de sessie ‘Verloningsbeleid als strategisch instrument’ werd dieper ingegaan op het flexibel verlonen. Volgens Mathias Loose en Marco Van Stiphout, beide Senior Sales Manager bij AON, is slechts 1/3 van de werknemers op de hoogte van de kosten die hun voordelen teweegbrengen voor de werkgever. Communicatie lijkt dan ook het grootste werkpunt voor de ondernemingen die cafetariaplannen willen invoeren, of reeds hebben geïmplementeerd. Een Total Reward Statement lijkt hiervoor de oplossing te kunnen bieden. Bart Van den Bussche, Director bij PWC, heeft enkele voorbeelden laten zien van een efficiënt verloningsbeleid, alsook verduidelijkt hoe dit in een onderneming kan worden ingevoerd.

 

Bert De Greve, Associate Director OTM bij Hudson nam ons mee naar het loonhuis van de toekomst. Hier is één ding zeer duidelijk, België moet zien af te raken van haar anciënniteitsbarema’s. Deze leggen een veel te grote druk op onze loonkost, die sowieso al enorm hoog is in vergelijking met onze buurlanden. Men wil evolueren naar een arbeidsmarkt waar de nadruk niet zozeer ligt op de leeftijd maar wel op de productiviteit en de competenties van de werknemers. Dit wil men bereiken door 3 belangrijke pijlers te introduceren: Experience, Performance en Customisation.

Afsluiten doen we met de 10 do’s & don’ts op het gebied van de flexible reward, gebracht door Loyens & Loeff. Samen met collega Vincent Marcelle gaat Kris De Schutter dieper in op enkele specifieke voordelen en de problemen die zij eventueel kunnen veroorzaken. Zo blijkt het vakantiegeld een onderschat probleem dat niet voldoende is geregeld in de wetgeving. Ook de beruchte ‘Cash for Car’ regeling wordt besproken. Deze wordt bestempeld als zijnde een gemiste kans en onvoldoende flexibel. Het mobiliteitsbudget daarentegen biedt wel verschillende mogelijkheden. Het is vooral afwachten wat de toekomst zal brengen en hoe de bedrijfswereld zal omgaan met de vele veranderingen.

Auteur: Freya Vanhaverbeke

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect