Developing leadership is hot. Wanneer Elaine Biech in een zaal van 300 man vraagt wie er bezig is met het hertekenen van hun leadership development, gaat er bij 80 % een hand de lucht in. De andere 20 %? Dat zijn consultants die organisaties hierbij ondersteunen. Duidelijk!
Maar hoe begin je eraan? Elaine Biech raadt aan een model te volgen “al was het maar om te weten welke stappen je moet ondernemen om je doel te bereiken”. Dat DOEL is wel het uitgangspunt. “Know your drives“, predikt Elaine als eerste stap van haar ASTD-model en uit de groep komt: aging workforce, competitiveness, consistency & accountablility, … Internationaal herkenbare thema’s.
Dit doet me meteen denken aan een van mijn stokpaardjes: the Golden Circle van Simon Sinek, het Waartoe van alles wat je onderneemt. Deze WHY bepaalt ook wanneer je tevreden bent. En dus ook wat je wilt meten achteraf. Pas wanneer dat duidelijk is, kun je beginnen te ontwerpen.
Elaine hanteert hiervoor ‘crowdsourcing‘. Ze nodigt alle aanwezigen uit om ideeën te spuien over de volgende thema’s:
Gedurende 15 minuten wisselen we in subgroepjes ideeën uit over vernieuwende leervormen. Daarna brengt elk groepje hun beste uitvindingen naar voren. Ongelooflijk wat een rijkdom aan zuurstof dit oplevert!
Om je een idee te geven: op haar website verzamelde Elaine de uitkomst van een gelijkaardige sessie in 2012 onder ‘ICE SPOT HANDOUTS’. Ga hier zeker naar kijken en doe inspiratie op!
Of nog beter: voer deze eenvoudige manier van crowdsourcing uit bij jou op het werk. Een paar tips hierbij:
– baken het terrein waarover je input wil goed af
– maak heterogene groepjes
– zorg voor een kritische massa
– loop als moderator langs om je ervan te vergewissen dat de gesprekken niet beperkt blijven tot ‘opscheppen over oude verwezenlijkingen’
Ik schreef ‘eenvoudige manier’, want even voelde ik me tijdens deze ASTD-sessie bekocht. Uiteindelijk bracht Elaine een heel summier model
en paste daarna een eeuwenoude interactieoefening toe.
Maar ze deed wat ze had aangekondigd: ze betrok haar publiek bij het genereren van nieuwe ideeën.