Curation is meer dan informatie verzamelen en filteren

Op ASTD2013 woonde ik de sessie bij van David Kelly over ‘Curation, beyond the buzz word’. Wat me vooral interesseerde is of hoe curation  een rol speelt bij leren en wie de ideale curator van content is in een bedrijf.

Wat is curation?

Als je de term ‘curator’ laat vallen denk je spontaan aan een museumcurator. Een museumcurator verzamelt objecten en plaatst ze in een bepaalde context zodat ze een verhaal vertellen.
In onze digitale informatiewereld doet een curator net hetzelfde, maar dan niet met fysieke objecten in een fysieke museumcontext.

In onze wereld van alsmaar aangroeiende informatie, waar iedereen massaal informatie zoekt, vindt, beoordeelt en deelt, is curation van informatie geen luxe, maar een pure noodzaak. Een curator haalt ruis weg en filtert informatie in functie van de noden van de mensen in je organisatie.

 

Soorten van curation of content

David Kelly onderscheidt verschillende types van curation. De eerste 2 soorten kunnen nog uitgevoerd worden door robotfuncties’; de andere types gaan over waarde toevoegen aan informatie en vragen menselijke tussenkomst .

1. aggregation: samenbrengen van informatie. Dit is het basisniveau van curation of curation.
2. filtering: zoeken naar een specifiek onderwerp, of een subset van data.
3. elevation: data oppikken, aandacht geven, in (nieuwe) context plaatsen
4. mash-up:  onverbonden dingen samenbrengen en er iets nieuws van maken.
5. timeline: stukjes informatie in een tijdslijn zetten en er een verhaal van maken.

Er zijn goede tools die curation ondersteunen, zoals Storify en Scoopit.

 

Curation om te leren

Wat is de rol van curation bij learning & development?

Curation maakt kennis beschikbaar voor medewerkers die er zelf  niet aan geraken, of de tijd niet hebben om informatie te gaan zoeken en verwerken. Een curator doet dat voor hen. Hij doorloopt een massa aan informatie en geeft focus. Als hij een leerbehoefte vaststelt zal hij er van uitgaan dat de oplossing waarschijnlijk al elders bestaat en er naartoe zoek gaan. Hij brengt info samen en legt verbanden. In dat opzicht is curation ook verschillend van kennismanagement. Kennismanagement brengt in kaart wat er allemaal is aan kennis in een organisatie; curation is meer gefocust en legt zich toe op een domein van kennis die je wil stimuleren.

 

Zijn trainers goede curators?

Na de heldere kijk die David Kelly gaf over curation vroeg ik me af welke vaardigheden en talent een goede curator heeft. Het leek me toch wezenlijk verschillend van de vaardigheden en talenten die ik toeschrijf aan een goede trainer of coach.
Ik vroeg het aan David Kelly en hij bevestigde. Een trainer werkt vaak redelijk geïsoleerd; een curator daarentegen beweegt en leeft in de community waar hij zijn informatie vandaan haalt. Een trainer biedt een oplossing voor een concrete vraag die hem wordt voorgelegd; een curator biedt brede kennis bedoeld voor de algemene groei van een individu.

Of om het met de woorden van David Kelly te zeggen:
“It ’s not about just delevering learning experience, it ’s about providing people with an opportunity to grow.” Helemaal de rol van L&D dus!

Meer weten over curation?
Lees de uitgebreide summary van David Kelly’ presentatie op de blog van Dan Steer.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect