De 4 stappen om Learning & Development ‘future-proof’ te maken

We leven en werken in een complexe en onvoorspelbare VUCA-wereld.  VUCA staat voor Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity. Dé manier om handig met de VUCA wereld om te gaan is voortdurend leren. Maar hoe pak je dat als organisatie flexibel aan? Welke rol moet L&D nu opnemen?  

In de toekomst zullen L&D professionals niet langer kunnen werken met vastgelegde ontwikkelscenario’s en strategieën. Een flexibele en open aanpak zal het verschil maken en nodig zijn om medewerkers de kans te geven zich efficiënt te ontwikkelen in snel veranderende tijden. Om toekomstige businessnoden het hoofd te bieden zijn nieuwe, innovatieve en agile aanpakken dan ook welkom. Ze zullen nodig zijn om een verankerd en geschaald leereffect in de organisatie te realiseren. De focus van L&D professionals en managers zal liggen op:

  • een gericht en flexibel aanbod voor hun interne klanten ontwikkelen
  • de technologische evoluties volgen
  • een leercultuur installeren en integreren
  • interne marketing en communicatie van L&D
  1. Ontwikkel een gericht en flexibel leeraanbod

In zijn boek ‘Flat Army’ rijkt Dan Pontefract met ‘3-33’ een variant aan op ‘70-20-10’ leren. Hij noemt dit ‘pervasive learning’ waarbij medewerkers leren ‘at the speed of need’. Naast formele en informele leervormen acht hij het belangrijk dat L&D professionals ook social learning introduceren in een flexibel aanbod in functie van de interne klant. Organisaties moeten evolueren van geschaalde L&D efficiënties naar geschaald leren. Het komt erop aan een combinatie te zoeken van skills based learning met geschaalde leermodellen. En om naast de classroom trainingen en online learning modules, ook te bouwen aan social learning communities. Dan Pontefract pleit voor een gelijkwaardige mix van formeel, informeel en sociaal leren, inspelend op de nood van de medewerker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Volg technologische evoluties op de voet

Het volgen van technologische evoluties is een conditio sine qua non voor L&D professionals. De snelheid waarmee nieuwe technologiëen zich aandienen neemt zienderogen toe. Smart data laten ons toe om snel en accuraat leereffecten te meten. Door een goed gebruik ervan kan je op basis van leergedrag sneller ingrijpen tijdens leertrajecten. Geavanceerde sociale technologieen en interactieve apps staan open-source/peer authoring toe, gamification,  experiental en crowd learning. Geen toeval dat op vele L&D beurzen centraal een marktplaats wordt gecreëerd waarin men met deze nieuwe technologiëen kan kennismaken.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je als L&D professional zomaar meesurft op de hippe nieuwe waves. Vraag je altijd oprecht af op welke technologie je wenst in te zetten om welke leerfilosofie binnen je bedrijf kracht bij te zetten. Het draait nooit om de tool op zich, maar om het grote verhaal. Technologische evoluties helpen zonder twijfel om de hierboven beschreven social learning te helpen ondersteunen.

  1. Creëer en installeer een echte leercultuur

De lerende organisatie staat al jaren op de agenda van vele L&D professionals. Maar om dit echt waar te maken moet je je als L&D professional of talentmanager ontpoppen tot een echte Change Champion. Naast het training en development proces op zich, moet je vooral een omgeving en een bedrijfscultuur creëren waarin continu leren centraal staat. Je focus moet daarom liggen op het begeleiden van deze organisatorische, culturele en sociale shift om geschaald leren mogelijk te maken. Een geschaalde en ‘VUCA-proof’ (volatile, uncertain, complex, ambiguous) Learning & Development aanpak vergt met andere woorden beduidend meer dan het beheren van een goed functionerende L&D shop.

  1. Verzorg je interne marketing en communicatie

Klinkt allemaal geweldig, maar in de realiteit blijven talent management en L&D afdelingen eerder dun bemand. Daarom is het aan te raden om goed na te denken over het profiel van je L&D professionals. De volle bandbreedte van bovenstaande mogelijk maken zal andere competenties vergen dan die van een L&D single point of contact. L&D afdelingen zullen zich op een andere manier moeten organiseren en zich afvragen welke kerntaken ze zelf zullen vervullen en hoe ze daarrond een ‘trusted cloud’ van partners mobiliseren. Keuzes maken geldt ook voor L&D marketing. Om te vermijden dat bovenvermelde intenties als modegrillen worden bestempeld is het belangrijk ze te verankeren in een L&D visie voor je bedrijf, met aandacht voor jaar na jaar progressief evoluerende strategische L&D uitdagingen.

Het lijdt geen twijfel: het zijn boeiende VUCA-tijden voor eenieder actief in L&D. Ik ben ervan overtuigd dat bovenstaande gedachten kunnen aanzetten tot een cruciale rol voor L&D in het creëren van een vruchtbare werk- en leeromgeving in tijden van constante verandering en onzekerheid.

 

Raf VanzeerRaf Vanzeer is director bij beopledd. Beopledd ontwikkelt individuen, teams en organisaties in disruptieve tijden. Sinds vele  jaren doceert beopledd voor Kluwer Opleidingen diverse Human Resources-trainingen: het rekrutering- en selectieproces,  interviewtechnieken bij werving en selectie, HR business partner masterclass, masterclass Learning & Development en HR strategie ontwikkelen.

 

Meer weten en leren?

Volg dan de Masterclass Learning & Development. L&D professionals en managers leren er hoe je een flexibele en future-proof Learning & Development-aanpak uitbouwt. De opleiding focust op de uitbouw en ontwikkeling van de organisatiecapabilities van vandaag en morgen. Deelnemers maken tijdens de masterclass uitvoerig kennis met service design technieken en methodieken om de eigen Learning & Development praktijk vorm te geven of te transformeren.

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect