De rol van HR bij technologische disruptie

by Audrey Van den Bempt

Een moderne economische wijsheid stelt dat je altijd gevaar loopt ontregeld te worden tenzij je zelf de ontregelaar bent. Of je onderneming nu elke trend op de voet volgt of niet, de in snelheid toenemende technologische veranderingen kunnen beangstigend werken. De HR-afdeling speelt hierbij een belangrijke rol. Kiezen ze ervoor de disruptie te negeren, met onrust en ongecontroleerde verandering tot gevolg, of aanvaarden ze de veranderingen en bouwen ze positief verder door ideeën op te doen en de betrokkenheid van de werknemers te bevorderen?

 

Op mensen gerichte digitale werkplaatsen

Vroeger gingen mensen enkel werken voor een loon. Nu willen en verwachten ze meer. Ze willen zinvol werk waarin ze kunnen uitblinken. Dit wordt vaak nog te weinig ondersteund door de aanwezige technologie. Als blijkt dat de technologie uit het privéleven (denk aan social media), krachtiger is dan de technologie op het werk, dan kunnen ze gefrustreerd raken en hun interesse in de bestaande tools verliezen. Een gemiste kans op ontwikkeling en verandering. Een onderneming wordt dus gedwongen om na te denken over IT-oplossingen die niet alleen veilig en schaalbaar zijn, maar die de werknemers ook daadwerkelijk willen gebruiken.

 

IT is het toverwoord

De digitale wereld, die ooit opgesloten zat op het IT-departement, is ondertussen ingeburgerd in alle afdelingen van de onderneming. Technologische vorderingen die bij de eeuwwisseling een heel jaar in beslag namen, zullen in 2020 nog slechts vijf seconden in beslag nemen. Door die continue technologische veranderingen is het belangrijker dan ooit dat mensen centraal worden gesteld. HR-departementen staan in het oog van de storm. Tenslotte is de wens van de werknemers om over de beste en nieuwste werkmiddelen te beschikken, ook de motor die de disruptiecyclus draaiende houdt.

Het is aan de HR-departementen om de technologie te omarmen en op de juiste manier in te zetten:

 

  1. Betrokkenheid

De voorbije twee decennia heeft de technologie het ‘resources’-gedeelte van HR overgenomen – denk aan taken zoals papierwerk, loonlijsten en uitkeringen. Maar de technologie heeft in het verleden weinig ondersteuning gegeven voor de levende, ademende persoon. Daar komt nu verandering in. Vandaag zijn er platforms, oplossingen en tools die de ‘menselijke’ kant van HR kunnen benadrukken en verbeteren. Dat creëert een heleboel kansen. Digitale workhubs lenen zich voor het verhogen van de werknemersbetrokkenheid door o.a. de onboarding te personaliseren, opleidingen te stroomlijnen en zelfs sociale interacties type ‘waterkoeler/koffieapparaat’ na te bootsen tussen telewerkers. Het draagt dus bij aan de verbondheid van de medewerkers, of ze nu op kantoor zijn of niet.

 

  1. Retentie

Nieuwe interactieve platforms halen ook het beste in werknemers naar boven door hen op een meer natuurlijke wijze in contact te brengen met content, collega’s en deskundigen. Bestuurders en managers kunnen deze systemen aanwenden om werknemers op een meer doorlopende manier erkenning te geven, op het platform waar het werk wordt uitgevoerd. Zo ontstaan volkomen nieuwe manieren van organische aanmoedigingen, begeleiding en feedback geven. Medewerkers beschikken dan op één plaats over de samenwerkings- en communicatietools die ze nodig hebben voor hun werk en over de communicatie/feedbackervaring waaraan ze gehecht zijn – zowel op kantoor als thuis, op de luchthaven of ergens aan de andere kant van de wereld. Het systeem draagt bij aan de waardering en steun van de medewerkers, wat er dan weer voor zorgt dat ze zich betrokken voelen en minder geneigd zijn om ander werk te zoeken.

 

  1. Cultuur

Digitale en mobiele technologieën innoveren ook andere op de mens gerichte HR-functies, zoals het aantrekken van het juiste talent en de invoering en het onderhouden van een sterke organisatiecultuur. Digitale oplossingen dragen bij aan interacties, werkmiddelen, informatie… die werknemers nodig hebben om hun werk uit te voeren, succesvol te zijn en hun loopbaan verder uit te bouwen. IT, maar met de mens centraal.

 

De levensader van de organisatie

Nu de technologie zoveel aandacht opeist, vergeet men gemakkelijk dat mensen nog altijd de levensader van de organisatie zijn. Daarom zijn HR-professionals zo belangrijk. Uiteindelijk is het centraal stellen van mensen net wat zij elke dag doen. In plaats van op het “waarom” van disruptie op het werk te focussen, zou alle aandacht naar het “hoe” moeten gaan. Hoe verschaffen HR-leiders hun werknemers de hulpmiddelen om hun werk goed te doen? Hoe voldoen die oplossingen aan hun steeds veranderende verwachtingen?

Als je werknemers geen oplossingen krijgen aangereikt die passen in de context van hun leven en hun werkomgeving, zullen je concurrenten dat wel doen. Ontregelen of ontregeld worden? Aan jou de keuze.

 

Meer info?

Kom alles te weten over de uitdagingen van HR tijdens ‘The Future of HR: Digital and Agile’ op 24 november.

 

 

Bron: http://www.eremedia.com/tlnt/hrs-role-in-technology-disruption/

Lees ook