De voordelen van een candidate persona bij rekrutering

De voordelen van een candidate persona bij rekrutering
Met de hulp van een candidate persona breng je de ideale kandidaat voor je vacatures in kaart. Waarom is dit zo belangrijk?

Talent aantrekken wordt een steeds grotere uitdaging voor organisaties. Daarom zetten meer en meer bedrijven in op employer branding om nieuwe kandidaten aan te trekken. Maar dat kan efficiënter, dankzij een candidate persona voor de verschillende vacatures.

Wat is een candidate persona?

Met de hulp van een candidate persona breng je de ideale kandidaat voor je vacatures in kaart. Deze techniek is gebaseerd op de customer personas, gebruikt door marketing professionals om doelgroepen en klantensegmenten te omschrijven. Om je doelgroep op de juiste manier aan te spreken moet je namelijk denken als een marketeer. In een candidate persona leg je de beschrijving van bijvoorbeeld de ideale projectleider vast. Ten eerste past hij of zij bij de vacature, maar ook een match op vlak van jouw bedrijfscultuur is belangrijk. Begin met deze vragen:

  • Wat drijft de ideale kandidaat?
  • Wat zijn de frustraties in de huidige functie?
  • Hoe zoekt een kandidaat naar nieuwe jobs?
  • Via welke kanalen is hij of zij bereikbaar?
  • Door welke content wordt deze kandidaat getriggerd?

Doe je dit goed, dan levert een candidate persona tal van voordelen op om succesvoller te rekruteren en je employer branding te optimaliseren.

Handig voor je employee value proposition

Een employee value proposition is een sterk antwoord op de vraag die elke kandidaat zich stelt: ‘waarom zou ik voor jouw organisatie kiezen?’ Met de inzichten uit een candidate persona kan je je aanbod verfijnen en aanpassen aan de frustraties en ambities van kandidaten. Let wel op, je employee value proposition mag niet verschillen van de werkelijkheid. Beloftes niet nakomen geeft een averechts resultaat.

Welbewuste keuzes voor sociale media

Je kan gericht communiceren als je het profiel van je ideale kandidaat kent. Denk aan de kanalen waarop je candidate persona actief is. Bovendien kan je aan de slag met relevante content. Een toekomstige werknemer is net zo geïnteresseerd in je strategie en financiële stabiliteit als in je teambuildings en bedrijfsfeestjes.

Slim omgaan met je budget

Je hebt waarschijnlijk geen ongelimiteerd budget voor advertenties en rekrutering. Maak dus gebruik van een candidate persona om efficiënt te investeren in sociale media en andere rekruteringskanalen. Door slim te selecteren in kanalen en doelgroepen win je bovendien tijd. Rekruteringskanalen die je candidate persona nooit bezoekt, kan je links laten liggen.

Bron: elements.career

Zin in meer?

Wil je zelf een efficiënte strategie uitwerken om succesvol te rekruteren? En alle geheimen achter employer branding, candidate personas en employee value propositions ontdekken? Dat kom je allemaal te weten tijdens de opleidingen Employer branding en Recruitment analytics.

Avatar foto

Auteur

Audrey Van den Bempt is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in HSE en in het hr-domein. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen op en vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen die beantwoorden aan de leerbehoeften van hr- en HSE-professionals vandaag.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect