Feesteditie van Kluwer Meet & Greet 2012: een terugblik

Party time! Kluwer Opleidingen werd 25 jaar en dat mocht geweten zijn. Ruim 150 learning & development professionals ontdekten tijdens de Meet & Greet op 4 oktober in Dolce La Hulpe de laatste trends in de opleidingswereld.

Meet & Greet 2012 was een feesteditie. 25 kaarsjes uitblazen, dat doe je niet elk jaar. Op het programma in het prachtig gelegen Dolce La Hulpe stonden gastspreker Hubert De Neve (IMEC International), de presentatie (in primeur!) van de resultaten van de Learning Indicator 2012 en boeiende workshops. De deelnemers konden er hun vragen kwijt en kregen heel wat stof tot nadenken.

 

Keystone Cops
Hubert De Neve toonde aan hoe ‘het nieuwe werken’ Learning & Development veranderde en zal veranderen. Hij vertrok van de Keystone Cops (ga zeker eens kijken op YouTube!), had het over nomopfobia (de angst om mobiel onbereikbaar
te zijn) en pleitte voor de herinvoering van de functie van hofnar (iemand die directie en hun bedrijfskeuzes durft in vraag te stellen). De aanwezigen konden meteen hun tweet skills tonen via #KluwerMG en @KluwerLearning, meteen ook de rode draad doorheen de Meet & Greet.

 

Medewerkers willen leren
In de presentatie van de resultaten van de Learning Indicator 2012, het jaarlijks Kluwer-onderzoek naar leren in België, zaten enkele verrassingen voor de aanwezige L&D-professionals. “Hoewel social media steeds belangrijker worden, blijft tegelijk
de voorkeur nog steeds uitgaan naar klassikale vormen van opleiding,” zei Wouter Vanhove, opleidingscoördinator Havenbedrijf Antwerpen. “En dat toch heel wat medewerkers vrije dagen willen opofferen voor opleidingen is wel opmerkelijk,” voegde An Holvoet, L&D Manager Unique, daaraan toe. Dat je kan leren innoveren, bevestigt  Jorgen Vranken, Sourcing & Talent Manager van Telenet. “Dat is toch wat wij gemerkt hebben tijdens onze ‘leren innoveren’-workshops, maar je moet er ook een veilige en failure tolerante omgeving voor creëren.”

 

Korte of lange termijn?
Ilse Claeys, product manager ING België, viel het op dat medewerkers opleiding met een langetermijnfocus belangrijk vinden, terwijl bedrijven steeds vaker investeren in opleidingen die op korte termijn resultaten opleveren. “Het is altijd moeilijk om iedereen te laten meedenken over 2014, men denkt eerder in jaarplannen,” zuchtte Stijn D’Exelle, HR Training & Communication manager bij D’Ieteren.

 

Workshops
Tijdens de workshops werd dieper ingegaan op concrete thema’s zoals ‘Hoe kan leren helpen om innovatie op gang te trekken?’, ‘Hoe ga je om met opleidingsmoeheid bij leidinggevende?’ en ‘Hoe kan je social media daadwerkelijk integreren voor, tijdens en na een opleiding?’. Alexandre Tihange, departementschef HR van de Stad Namen, vond de discussies interessant om te proberen te begrijpen waar Generatie Y naartoe gaat en hoe L&D daarop moet inspelen.

Geniet nog even na
Deze feesteditie van Meet & Greet was er een om door een ringetje te halen.

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect