Flip your training!

Veel interesse voor de sessie van Koreen Olbrish over Flip your Training. Wat wil je, met een ondertitel als ‘How to design for practice’. Ongetwijfeld zijn er velen zoals ik die op dit congres al zijn verwend met tal van theorieën, modellen, inzichten, … Tijd voor concrete tips.

Wat is ‘flipping the classroom’?
Zorg ervoor dat je pure ‘content’, droge materie, buiten de klasmuren houdt. Zet liever technologie in om (basis)kennis en eerste opdrachten mee te geven vooraleer de opleiding start. Inhoud blijft de basis van een opleiding, maar wanneer je mensen fysiek samenbrengt moet dat samenzijn op zich de meerwaarde zijn.

 

Het belang van een goede analyse
Koreen raadt aan om voor je start de volgende basisvragen te stellen:
1. Wat is het business probleem dat / de business vraag die opgelost moet worden?
2. Wie is het die het probleem aankaart?
3. Is er überhaupt wel training nodig? Of eerder coaching, praktijkoefening, …?

En ze gaat ook nog verder in haar analysefase:
4. Maak een beeld van de huidige situatie: Wat motiveert je collega’s om iets te doen of niet te doen? Breng dat in kaart.
5. Wat zijn de verschillende standpunten van alle betrokken partijen?
6. Bespreek (voor je aan het ontwerp van je leertraject begint) de consequenties ervan.

 

Tot hier zie ik nog geen verschil met ‘traditionele’ leerbehoefte-analyse.

 

 

 

 

 

 

 

 

Flippen = tegen de stroom ingaan
Volgens Koreen zit het verschil hem in wat je doet na de analyse. Ze breekt een lans om klassikale trainingen drastisch in te korten. Reserveer klassikale momenten voor actieve deelname van de cursisten! “Engage the learning”, predikt ze. En start hiermee voor deelnemers effectief samenkomen.

Dit impliceert uiteraard een inspanning van de deelnemers voor de samenkomst:
• presentaties doornemen
• artikels lezen
• e-learningpakketen instuderen
• opdrachten uitvoeren
• videoboodschappen bekijken
• tests afleggen
• …

Laat niet te veel tijd tussen dit voorbereidend werk en de training: een 3-tal dagen tussen de laatste opdracht en de training is een goed uitgangspunt. Inderdaad, het hoeft zeker niet bij ‘one shot‘ te blijven. De materie van een opleiding vraagt vaak een weloverdachte opbouw van opeenvolgende opdrachten en/of kennisoverdracht.

Een bezorgde stem uit de zaal vraagt “Wat als deelnemers dit niet doen?” Het antwoord van Koreen is duidelijk: “Dan komen ze de training niet in!” Ze spreekt de deelnemers (en de organisatie waarvoor ze werken) aan op hun verantwoordelijkheid. Het is dan ook belangrijk dat je vanaf het begin – over de hele organisatie – duidelijk bent over je aanpak.

 

Voor iedereen? 
Nog een herkenbare vraag uit de groep: Spreken (digitale) voortrajecten niet enkel een bepaald type ‘leerder’ aan. Dit zou een eenzijdige toepassing van haar verhaal zijn. De mogelijkheden van ‘flipping the classroom’ zijn onuitputtelijk. Koreen geeft een aantal voorbeelden: een opdracht op filmpjes te maken of een testcase uit te proberen spreekt deelnemers aan die graag snel in actie willen schieten. Sommigen krijgen liever wat meer tijd om te ideeën uit te wisselen met ‘peers’ – al dan niet op sociale media. Nog anderen willen rustig de tijd krijgen om op hun eigen ritme theorie in de diepte door te nemen. Net als in andere trainingen is variatie dus essentieel.

Er zijn evenveel leerstijlen als mensen, las ik onlangs. Begin maar met het uitvinden van mogelijke leervormen!

 

Hoe begin je er aan?
Deze aanpak vraagt niet alleen extra inspanningen van de deelnemers voor de opleiding, maar ook van de trainers / leeradviseurs. Creativiteit wordt nog belangrijker. Hoe begin je eraan?! Koreen is pragmatisch: Begin klein. Start met 1 ding. Met een bescheiden succesverhaal in handen heb je munitie om je hele ontwikkelingsaanpak te hertekenen. Zet niet heel het concept van flipped training op de helling uit angst. Niet voor de start, niet tijdens het traject.

Veel succes!

 

Nieuw?
De mensen rondom mij – en dat zijn er een 300-tal – zitten hevig te pennen of te typen. Wat Koreen Olbrish vertelt is echter niet nieuw. Dit heldere filmpje kwam ik al een hele tijd geleden tegen.

En hier vind je een infographic van flipped classroom.

 

 

 

Avatar foto

Auteur

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect