Freelancers: zorg voor een goede aanpak

Free-lances : veillez à une bonne approche
Freelancers kunnen op veel manieren worden ingezet en bedrijven benutten de voordelen: kostenbesparing, flexibiliteit, of niet-evenaarbare kennis.

Maakt jouw organisatie ook gebruik van freelancers? Freelancers kunnen op veel manieren worden ingezet: op kleine of grote schaal, in verschillende functies… Bedrijven benutten de voordelen: kostenbesparing, flexibiliteit, of niet-evenaarbare kennis zijn maar een paar voorbeelden van hoe freelancers kunnen uitblinken binnen je organisatie.

Mede door een sterke toename in het aantal freelancers kunnen bedrijven ervan profiteren om bij te benen in een wispelturige wereldeconomie. Volgens SERV en Unizo zal deze trend blijven aanhouden. Moderne technologie zorgt er immers voor dat vraag en aanbod naar afwisselend, projectmatig werk elkaar makkelijk vinden.

Zowel kansen als risico’s

Hoe lang is het geleden dat je je huidige freelance-beleid nog eens grondig onder de loep hebt genomen? Misschien is het wel tijd om een paar zaken te evalueren.

Freelancers verdienen minstens evenveel respect als je interne medewerkers. Zorg er dus voor dat ze op hun plaats zitten, en dat ze een meerwaarde vormen voor je organisatie. Verder zijn er een paar vragen die je op weg kunnen helpen. Hoe voorkom je dat de kosten te hoog oplopen maar krijg je toch het meeste talent aan boord? En hoe ga je om met de tarieven van freelancers? Hoe past dit binnen het eigen salarisbeleid?

In veel organisaties zijn 30% van de werknemers freelancers. Velen daarvan zijn kenniswerkers en hebben al veel ervaring op de teller. Het loont dus de moeite om de freelanceactiviteit binnen je bedrijf in kaart te brengen.

Zet de kandidaat centraal

Freelancers in België maken 7% uit van de werkpopulatie. Vandaag de dag heerst er talentschaarste, wat resulteert in een ‘candidate driven market’. Het is dus cruciaal om de juiste freelancers aan te nemen, en ze vooral ook zover te krijgen dat ze bij jou aan boord gaan. Het juiste talent op het juiste moment kan de beslissende factor zijn in winst of verlies.

Door ook de externen in te wijden in de missie en strategie van het bedrijf, kan iedereen persoonlijk voor het maximale resultaat zorgen.

Twee maten en twee gewichten, zo niet

For most organizations, talent is the single biggest overhead expense and the biggest competitive advantage, so optimizing talent strategy is critical.” Dit stelt Gartner in haar onderzoeksrapport Reinvent Talent Strategies. Bedrijven die ingehuurd talent niet hetzelfde behandelen als hun eigen werknemers, vragen om problemen. In de arbeidsmarkt van vandaag bevindt het cruciale talent zich namelijk meer en meer extern.

Als jij, als compensation & benefits- of hr-specialist, je freelanceactiviteit binnen jouw organisatie nog niet in kaart gebracht hebt, wordt het dus hoog tijd. De voordelen om eenheid te creëren tussen je interne en externe werknemers zijn talrijk: dit leidt tot betere employer branding, helpt het kostenplaatje onder controle te houden, beperkt de risico’s…

Bovendien ontstaat er hogere tevredenheid onder je werknemers en werken je teams beter samen. Een positieve evolutie dus!

Zin in meer?

Marleen Deleu bekijkt de hele ‘Gig economy’ tijdens het Compensation & Benefits Congres vanuit een reward en compensation standpunt:

• Tarificatie: wat zijn de componenten van een freelance tarief en waar moet je rekening mee houden om de juiste vergelijkingen te maken?

• Hoe werkt de markt in op de tarieven?

• Wat is belangrijk voor freelancers in een samenwerking: waarmee kan je als bedrijf het verschil maken op basis van L&D-policies, budgetten, betaaltermijnen, en hoe past dit binnen het wettelijk kader?

• Voorbeeld van een geïntegreerde aanpak voor vast én flex

Avatar foto

Auteur

Marleen Deleu heeft meer dan 30 jaar ervaring in België en Nederland als adviseur van grote organisaties over het beheren van hun externe talenten. Met The Flex Academy begeleidt ze HR Managers en Inkopers om het inhuren van externen te optimaliseren en in lijn te brengen met de bedrijfsstrategie om zo de organisatie meer succesvol te laten zijn. Samen met Hugo-Jan Ruts is Marleen ook mede-oprichter van het gratis online kennisplatform NextConomy over nieuwe manieren van werken en van werk organiseren. Want de toekomst van werk, die is al begonnen!

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect