Google for Jobs: het nieuwe rekruteren?

by Audrey Van den Bempt

Op zoek naar een antwoord op een vraag? ‘Snel even Googlen’ is voor veel mensen de natuurlijke reflex geworden. En als het van Google afhangt, krijgen we binnenkort dezelfde reflex wanneer we op zoek gaan naar een nieuwe job. Een aardverschuiving op de banenmarkt of voornamelijk een commerciële zijstap van de zoekmachine?

 

Sinds eind juni kunnen Amerikaanse werkzoekenden via Google for Jobs zoeken naar de interessantste vacatures. Het platform maakt deel uit van de gewone Google-zoekmachine en vormt dus geen volledig nieuw geheel waarop vacatures worden aangeboden. Het programma verzamelt vacatures van online sites zoals Glassdoor, LinkedIn, Monster en Facebook en stemt deze af op de zoekopdrachten van de gebruikers. Zo hoef je als werkzoekende dus niet langer talloze vacaturesites door te nemen, maar krijg je met enkele klikken een overzicht van de vacatures waar je naar op zoek bent.

 

Google denkt mee

Ga je via Google op zoek naar vacatures, dan herkent de zoekmachine de termen gelinkt aan het zoeken naar een job en schakelt dan automatisch Google for Jobs in voor het weergeven van de meest relevante resultaten.

Daarnaast denkt de zoekmachine voor je mee. Google je op ‘secretaresse’? Dan bedenkt Google for Jobs dat ook de vacatures met de titel ‘Management Assistant’ misschien wel interessant voor je kunnen zijn. Of zoek je op ‘retail’? Dan zorgt Google for Jobs ervoor dat je een reeks vacatures krijgt binnen het domein, van winkelbediende of rekkenvuller tot filiaalmanager.

Ook mooi meegenomen: Google toont je zelfs hoe lang je pendeltijd zou zijn naar je toekomstige job. Google for Jobs haalt haar succes dus voor een groot stuk uit artificial intelligence: meedenken en resultaten tonen waar je zelf misschien niet aan had gedacht.

 

Een nieuw tijdperk?

Luidt Google for Jobs een nieuw tijdperk in? Moeten uitzendbedrijven beginnen bibberen? Google for Jobs zorgt in elk geval voor heel wat onrust op de online-banenmarkt. Randstad, het Nederlandse uitzendbedrijf dat 20% van haar omzet uit Noord-Amerika haalt, kreeg in elk geval kloppen op de beurs na de aankondiging dat Google for Jobs eraan kwam.

Toch is er het belangrijke verschil: Google for Jobs biedt zelf geen vacatures aan, maar haalt enkel informatie op van andere platformen. Daarnaast is er nog werk aan de winkel op vlak van gebruiksvriendelijkheid. Om Google for Jobs te kunnen verbeteren en verder uit te werken, wordt het momenteel enkel gelanceerd in de VS. Er is nog niets bekend over een verdere uitrol naar Europa.

 

Zin in meer?

Wil je meer weten over hoe je zelf de beste medewerkers vindt en efficiënt op zoek kan gaan naar nieuwe werkkrachten? Volg dan één van de Wolters Kluwer opleidingen in Werving, selectie & staffing:

Lees ook