Haal alles uit een training

Hoe haalt u alles uit een training? Edward de Boer, trainer én auteur van het gelijknamige boek heeft daar drie sleutelwoorden voor: ‘inleving’, ‘onderstroom’ en ‘eigenaarschap’.

Een boek met de titel ‘Haal alles uit een training’. Dat betekent dat veel trainingen met ‘verlies’ werken? “Ja”, lacht de Boer. “Veel heeft te maken met ‘aansluiting’. Heel wat trainingen staan op zich, terwijl het net de kunst is om maatwerk te leveren: de training afstemmen op wat er binnen een organisatie of team echt leeft.”

Wat betekent dat concreet? De Boer: “Stel, een bedrijf introduceert een nieuw logo, product of marketingconcept. Dan is de vraag: ‘Hoe zal de klant dat ervaren?’ Wat tot de bedenking leidt: ‘Hoe train je medewerkers zodat ze in hun gedrag – aan de telefoon, bij de klant aan tafel … – het verhaal achter het logo of product uitstralen? Je kan daar standaard-trainingen op loslaten, maar uiteindelijk gaat het om een specifiek gevoel dat dit nieuwe concept oproept. Dat vraagt maatwerk.”

Inleving
Maar is dat haalbaar? We zijn toch allemaal anders? “Het is altijd zoeken naar de balans. Zelf vind ik dat je zo ver mogelijk moet gaan als je kan met maatwerk. Pas dan is het voor deelnemers aan een training voelbaar dat het ook écht over ‘hen’ gaat. Hoe sterker dat gevoel, hoe groter de kans op succes.”

Inleving is daarom essentieel, meent de Boer. Maar hoe goed kan een rondreizende consultant zich inleven? “Ik probeer in de huid van de mensen en de organisatie te kruipen. Als trainer moet je proberen aan te sluiten op het waarden- en cultuursysteem van een organisatie. Dat doe je door gesprekken te voeren, op de werkvloer mee te draaien, mee te kijken met managers, maar vooral ook door open te staan voor signalen die mensen geven.”

Onderstroom
Dat proces kan kort of lang zijn. Belangrijk is volgens de Boer dat een trainer de ‘onderstroom’ voelt. “De bovenstroom is duidelijk: dat is het meetbare, alles wat in een excel-file kan, zeg maar. De onderstroom is wat onder de oppervlakte leeft: al wat wel gevoeld maar niet gezegd wordt. De hele dynamiek rond waarden, gevoelens, belemmeringen, ambities, enthousiasme enzovoort.”

Efficiënte trainingen staan bijgevolg niet enkel in het teken van bedrijfsdoelstellingen, maar houden ook rekening met de onderliggende verhoudingen tussen de deelnemers. “We focussen vaak op de bovenstroom, terwijl de onderstroom net heel bepalend is. Dan raken we immers ook aan de motivatie.”

Eigenaarschap
Motivatie hangt voor de Boer samen met ‘eigenaarschap’. “Zijn mensen daadwerkelijk bereid om ‘in’ te stappen en datgene te doen wat in een training wordt aangeboden? Dat medewerkers ‘ja’ zeggen, dát is de sleutel tot het uiteindelijke trainingsresultaat.”

Niet evident. Gelukkig bestaan er technieken om deelnemers die keuzes te ‘helpen’ maken. “Een model is een hulpmiddel. Het echte werk gebeurt tijdens het rechtstreekse contact met de deelnemers”, aldus de Boer. “En dan is het van groot belang om aan het begin van een training een ‘contract’ af te sluiten: ‘Wat wil jij hier in deze training leren?’, ‘Welke stap ga jij zetten?’ … Zo leg je een belangrijk stuk van de verantwoordelijkheid bij de deelnemers zelf.”

In een notendop: 5 tips van Edward de Boer
1. Sluit met de training aan bij de kernwaarden van de organisatie.
2. Ga op zoek naar de vraag achter de vraag. Wat speelt er werkelijk in het team of organisatie?
3. Maak acties en leerdoelen concreet. Benadruk vooral de gewenste impact: wat is het gewenste effect?
4. Zorg ervoor dat de trainer, de opdrachtgever en de deelnemers altijd in nauw contact staan met elkaar.
5. Benadruk eigenaarschap: medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor hun leerproces

Meer weten over hoe Kluwer maatwerktrainingen aanpakt in uw organisatie? Lees hier meer over onze aanpak.

EXCLUSIEVE ACTIE VOOR LEARNINGLIVE-LEZERS
Koop het boek ‘Haal alles uit een training’ vóór 30/04/2012 via info@goederaad.com met vermelding van uw naam, facturatiegegevens en postadres en de code ‘LearningLive’ en betaal slechts 19,50 euro (excl. verzendkosten) i.p.v. 24,95 euro!

Edward de Boer (NL) is trainer en auteur van het boek ‘Haal alles uit een training’, uitgegeven bij Pearson Education.
e.deboer@goederaad.com / www.goederaad.com / 0031 6 51 25 24 28

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect