Haal het beste uit uw trainers

Interne trainers verrichten nuttig werk, maar alles kan beter. In 8 duidelijke tips legt Hilde Jaspaert uit hoe u als O&O-manager het maximum uit uw trainers haalt. Want uw impact is groter dan u denkt.

1. Een training is geen presentatie

Beiden worden vaak verward. Nochtans is het verschil groot. Een presentatie dient om de attitude van mensen te veranderen en ze te overtuigen van iets. Een training heeft als doel iemands vaardigheden te vergroten. Het is onder andere aan de O&O-manager om aandachtig te zijn en te kijken wat er precies verwacht wordt.

 

2. Stel duidelijke doelstellingen

Heldere, actiegerichte doelstellingen zijn de eerste stap naar een succesvolle training. Zorg ervoor dat de trainer weet wat het resultaat van de training moet zijn. Zijn de deelnemers op het einde van de training bijvoorbeeld in staat iets te doen wat ze daarvoor niet konden? Ga dat na, of laat dat controleren door iemand anders. Check ook of de inhoud van de training afgestemd is op de doelstellingen.

 

3. Controleer het visuele materiaal

De PowerPoints van de trainer mogen niet ‘kolken’ van de informatie. Hopen slides met daarop de letterlijke neerslag van wat een trainer zegt, zorgen voor weinig toegevoegde waarde. De kans is ook groot dat er niemand nog naar de trainer luistert, en dat iedereen alles van het scherm afleest. Dergelijke sessies hebben amper een ‘lerend’ effect. Denk eraan: als er een PowerPoint gebruikt wordt, is dat om de boodschap te ondersteunen, niet ‘uit gewoonte’.

 

4. Verkoop eerst het probleem, dan de oplossing

En niet omgekeerd. Trainingen moeten starten vanuit het referentiekader van de ’trainee’, niet dat van de trainer. Denk mee na over het ‘waarom’ van trainingsessies. Wat zullen de trainees er naderhand mee kunnen/moeten aanvangen? Dát is de invalshoek van waaruit een training moet starten. Best wordt dat aan het begin van elke training ook aan de deelnemers meegedeeld. Zo weet iedereen waarom hij of zij daar zit.

 

5. Meer dialoog dan monoloog

De gouden regel voor elke trainer en training: 90 procent dialoog, 10 procent monoloog. Interactie met de deelnemers is voor elke training een kritische succesfactor. Maak uw trainers daar bewust van.

 

6. Geeft uw trainer tijd en ruimte

Stuur uw trainers niet halsoverkop het veld in. Geef ze de tijd om zich voldoende voor te bereiden. Laat ook toe dat ze fouten maken, maar zorg daarna wel voor feedback. Wat vond u goed? Wat kon er beter?

 

7. Voorzie voldoende trainingstijd

Er is niets mis met ambitieuze trainingsdoelstellingen, tenzij die moeten gerealiseerd worden op anderhalf uur tijd voor een groep van 40 deelnemers. Wees als O&O-manager dus realistisch in uw trainingsopzet. Een groep trainees in ijltempo 200 slides door de keel duwen, heeft echt geen zin. Wat primeert, is het rendement van een training. Dat klinkt evident, en toch wordt er nog heel wat gezondigd tegen deze regel. Aan u om een oogje in het zeil te houden.

 

8. Geef uw trainer de middelen

Een goede training start met een goede voorbereiding. Creëer daarvoor de optimale omstandigheden. Zorg voor een laptop, internetaansluiting, eventueel een printer, een zaal waar er voldoende plaats is voor iedereen, enzovoort. Een goed logistiek kader creëert de ideale context voor een geslaagde trainingsessie.

 

 

Hilde Jaspaert is Kluwer-trainer en partner bij business solutions company Inter-ActiveMinds. Ze is gespecialiseerd in mensen beter te doen leren, presenteren en trainen. Hilde Jaspaert biedt tools aan die veranderingsprocessen en inter-persoonlijke communicatie positief beïnvloeden. Haar workshops zijn een verfrissende mix van waardevolle inzichten, praktische tools, feedback over eigen performance en fun. Hilde Jaspaert geeft de trainingen Train the trainer en Advanced train the trainer bij Kluwer.

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect