Herhalen, herhalen, herhalen …

Na het netwerkevent op dinsdagavond in het stadium van de Denver Broncos (American Football) waarbij aanschuiven voor voedsel zowat een avondvullende activiteit was, was het eigenlijk te snel woensdagochtend.

 

Learn Spanish, Mandarin, Arabic, and use Maracuchean when in Venezuela. Fernando Sanchez-Arias had het over ‘Do’s and Don’ts of doing Business and Training Worldwide’.  En zoals zo vaak, gaf hij inzichten en tips die we eigenlijk al lang kennen en waarover elke Grote Denker al lang geleden heeft gepubliceerd. Maar toch, nu en dan herformuleren en herhalen kan zeker geen kwaad ‘om de verbinding tussen hoofd en hart te leggen’. Lees: om het geleerde ook echt toe te passen.  Zeker als het gaat over complexe zaken als cultuur en culturele verschillen.

De hoofdboodschap van deze presentatie:

–          Nooit veralgemenen of in stereotypen vervallen,

–          Nederigheid is het hoofingrediënt van ons CQ of ons Cultureel Quotiënt.

Er zijn vijf C’s nodig om met (andere) cultu(u)r(en) om te gaan: Cabeza, Corazon, Cuerpo, Conexion y Contexto.

Andere talen verruimen ook je blik op de wereld en Blanchard Sr. had het er ook al over … ‘If you want to be a good leader, open up your world’.

Heb je een ‘be good’ mindset of een ‘get better’ mindset? That’s the question.

Keynote speaker Heidi Grant Halverson mocht ASTD afsluiten. Zij is een expert in motivational science en een veelgevraagd publicist.  Het kleine uurtje dat haar is toebedeeld volstaat uiteraard niet om 20 jaar onderzoek toe te lichten. Laat staan deze blogpost van enkele lijnen. Toch een poging:

  • Als je een ‘be good’ mindset hebt, ben je vooral bezig met jezelf te bewijzen, en wil je in eerste plaats beter zijn dan anderen.
  • Als je een ‘get better’ mindset hebt, wil je jezelf ‘upgraden’, vaardigheden ontwikkelen en jezelf overtreffen, niet de andere.

En ja, het ligt voor de hand, de ‘get betters’ zijn betere performers. Zij kunnen beter om met uitdagingen én met negatieve feedback, die ze prompt omzetten in extra motivatie.

Voor de onbehaaglijkheid in Wells Fargo Theatre de overhand neemt  – want willen we niet allemaal ‘get betters’ zijn maar zijn we vaak toch ‘be gooders’ –  voegt Heidi Grant Alverson een nieuw ingrediënt toe : er is een groot verschil tussen ‘willen’ en ‘doen’. This sounds familiar. Maar ook daar heeft ze een wetenschappelijk onderbouwde oplossing voor en die heet ‘planning’! En om het geplande tot uitvoer te brengen, volstaat het niet om ‘to do’ lijstjes te maken. Plannen om te realiseren is een combinatie van ‘wat’, ‘wanneer’ en ‘waar’. Persoonlijk mis ik de ingrediënten ‘hoe’ en ‘met wie’. Maar dat had ons wellicht te ver geleid.

Gedrag of gewoonten veranderen doe je niet zomaar even. Herhalen, herhalen en blijven herhalen is de boodschap. Tot onze hersenen de noodzakelijke nieuwe verbindingen hebben gelegd. Als zoveel sprekers dit deze voorbije dagen hebben herhaald, dan moet het wel waar zijn.

Een prima afsluiter voor onze vermoeide hoofden en daarmee is over deze bijdrage wat mij betreft, alles gezegd.

En wat hebben we – niet alleen vandaag – geleerd?

Er zijn zoveel lessen geleerd als er deelnemers waren. Dat vermoed ik of dat leid ik althans af uit mijn contacten met mensen uit onze VOV- en NVO2-delegatie, uit contacten met mensen uit Zuid-Afrika, Brazilië en Korea…

Op maandag 14 mei as zullen collega Dan Steer en ikzelf een Wrap-up maken van ASTD ICE 2012. Ik hoop dat u komt. Dan vertel ik u graag wat ik daar precies mee bedoel.

Tot maandag! (nvdr: het ASTD Wrap-Up Seminar vindt plaats op maandag 14 mei bij Kluwer in Mechelen van 16.30 tot 18.30 uur. U kunt hier kosteloos inschrijven)

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect