Het geheim van leren met effect? Experimenteren en engageren

Enkele dagen na de ASTD Techknowledge Conference zoekt de eeuwige trainer in mij naar de boodschap, dat ene kant-en-klare antwoord op de 3 belangrijkste vragen: “Wat is het nut?” “Wat wil je van mij?” “Wat heb ik er aan?”

Mijn antwoord vandaag is dat effectief leren volledig draait om experimenteren met leerinitiatieven en het betrekken van de deelnemer …

Innovatie en echte kennis zijn de vruchten van experimenten

Bij zijn openingsspeech op TK14, vertelde Jeff Dyer ons dat experimenteren een van de sleutels tot innovatie is: we moeten nieuwe dingen proberen om tot nieuwe resultaten te komen. Als “leren effectief als doel heeft om alert genoeg te blijven om de voortdurend veranderende omgeving het hoofd te bieden,” zoals Donald H. Taylor ons in oktober vorig jaar in Brussel vertelde, dan moeten we ophouden met onze businessproblemen aan te pakken met klassieke opleidingsoplossingen en moeten we de dingen op een andere manier benaderen: Met open ‘Wat als?’-vragen en associatief denken moeten we hypothesen creëren rond de oorzaken (en oplossingen) van businessproblemen om vervolgens nieuwe leerexperimenten uit te werken waarmee we die hypothesen kunnen testen om tot effectieve resultaten te komen. Die benadering om problemen aan te pakken staat centraal bij alle wetenschappelijke en onderzoeksprocessen. Leren wordt doorgaans echter niet als wetenschap of onderzoek gezien.

Rueben Tozman zei dat we moeten beginnen met in dezelfde termen als onze klanten na te denken over business … om vervolgens gegevensmodellen te definiëren die gedrag, processen en leeractiviteiten aan resultatencijfers koppelen. Op basis van die modellen kunnen we leeractiviteiten op basis van gegevens uitwerken waarmee we de situatie echt kunnen evalueren en verbeteren. Te veel van wat we doen bij Leren en Ontwikkeling (en in het bijzonder bij opleidingen) is onmeetbaar of ongemeten. We kunnen in het beste geval zeggen hoe mensen op de training reageren maar we kunnen niet bevestigen dat prestatieprobleem ‘X’ te wijten is aan redenen ‘A’, ‘B’ of ‘C’ en kan worden opgelost door specifieke (en effectief meetbare) leerinitiatieven ‘1’, ‘2’ of ‘3’. Terwijl de rest van de onderneming verslag uitbrengt over alles, steunen leerprocessen louter op hoop en geloof.

Om ons te helpen zijn er dingen aan het veranderen in de wereld van de leermetriek. De klassieke LMS en de statistieken van ‘wie welke opleiding heeft gevolgd’, zullen worden vervangen door geavanceerde leerregistratiesystemen met empirische API’s zoals Tin Can, die nagenoeg elke leer- of prestatieactiviteit kan koppelen aan een gegevensmodel dat echt inzicht geeft in het opleidingsberoep.

Mijn eerste conclusie ziet er dan ook als volgt uit: Weet wat de business draaiende houdt, sta open voor nieuwe dingen en zorg dat u in staat bent om leerexperimenten op basis van gegevens uit te werken om de effectiviteit te evalueren en de prestaties echt te verbeteren.

Als het erop aankomt om iets nieuws te creëren, denk dan aan ‘betrokkenheid’.

Technologieconferenties concentreren zich vaak op nieuwe benaderingen van leren en TK14 was geen uitzondering. Van de vrij fundamentele ‘verbeterstrategieën en -instrumenten’ zoals QR-codes voor training, initiatieven op het gebied van video-opleidingen en sociale media voor formeel leren over ’transmedia storytelling’ tot meer granulaire leerstrategieën op basis van MOOC of pogingen om leerervaringen tot spelletjes te maken … Overal liep ‘betrokkenheid’ als een dunne rode draad door het geheel.

Amy Jo Martin startte TK14 dag 2 met een boodschap over betrokkenheid en sentiment: “Wat mensen verbindt is niet zozeer wat ze doen, maar wel waarom ze het doen”. * Op basis daarvan dacht ik na over waarom leerlingen interageren met andere leerlingen, materialen of specifieke formele initiatieven: ze doen dat omdat ze zich willen verbeteren, oplossingen willen vinden en goed willen worden in iets en omdat ze het ‘leuk’ vinden. In al onze inspanningen om dat te ondersteunen, moeten we dat basisengagement behouden.

* Deze week werd de London Learning Technologies Conference geopend door Brian Solis, die bekend staat om zijn boodschap over empathie als geheim ingrediënt voor engagement en over het belang van gebruikerservaringen.

Jane Bozarth en Mark Oehlert verklaarden dat leergemeenschappen overal bestaan en dat het niet onze taak is om mensen te overtuigen van hun waarde maar eerder om hen te overtuigen van de waarde van het formaliseren van gemeenschapsactiviteiten met behulp van specifieke platformen (zoals Yammer en LinkedIn) en een meer open deelgedrag en learning narration. Als we klein beginnen, groots denken en snel evolueren (Oehlert – video) kunnen we met gemeenschapsactiviteiten een stroom aan informatie op gang brengen die echt waarde heeft voor de organisatie.

Wat me echt opviel (en me zelfs uit mijn slaap hield!) waren de unieke en talloze mobiele mogelijkheden zoals besproken door Chad Udell. Toen ik naar Las Vegas kwam, stond ik sceptisch tegenover mobiel leren en zag ik alleen saaie e-learning op kleine schermen. Toen ik terug naar huis ging, was ik ervan overtuigd dat mobiele telefoons echte opportuniteiten bieden om mensen aan te trekken en effectieve leermogelijkheden te creëren aangezien meer en meer mensen graag met hun telefoon spelen en die telefoons ook alsmaar meer kunnen. Laat die mobiele revolutie dus maar komen! Maar houd wel de raad voor ogen, die Terence Eden ons gaf op LT14uk : “Een app willen is als om een puppy vragen, het lijkt onschuldig maar het is een levenslang commitment

Wat ik miste op TK14 over ‘engagement’? Verhoogde Realiteit. Ik experimenteer zelf met Aurasma voor opleidingen, oriëntatie-oefeningen en onboarding-ervaringen en ik weet dat David Kelly zijn ervaringen met Google Glass deelde op LT14uk. Ik ben er zeker van dat dergelijke instrumenten de afstand tussen de eigen realiteit van de leerling en bijkomende lagen van kennis, vaardigheden en sterkere prestaties in de toekomst zullen helpen te verkleinen. Ik leef op hoop voor ASTD ICE 2014 in mei …

Mijn tweede besluit is in elk geval eenvoudig. Laten we betere manieren zoeken om leren tot een fantastische, natuurlijke en doeltreffende ervaring te maken.

Experimenteren en betrokkenheid – dat is mijn boodschap voor ASTD TK14.

Lees hier alle reportages van Dan Steer over ASTD TechKnowledge, Las Vegas 2014

Lees hier alle reportages van Greetje Schoenmaekers over Learning Technologies, London 2014

 

Auteur

Dan Steer is freelance trainer bij Kluwer en learning & development consultant. Dan Steer is een Infinite Learning© kampioen, en gedreven door alles wat te maken heeft met SoMe, SoLearn en Enterprise 2.0.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect