Het succes van blended learning bij Boss Paints en Colora

by NCOI Learning Team

Boss Paints maakte van blended learning een succes, met dank aan een no-nonsense cultuur, een prima ‘learning management systeem’ en door te gaan ‘waar de goesting zit’. Maar vrijblijvend is het niet.

Drie jaar geleden gebeurden alle opleidingen bij verfproducent Boss Paints nog klassikaal. Van blended learning hadden ze bij het Waregemse familiebedrijf nog nooit gehoord. Tot het team van Christophe Toye daar verandering in bracht. De nieuwe Manager Training en Services geloofde al langer in de meerwaarde van het mixen van verschillende leervormen. Samen met de kennismanager van Boss Paints werkte hij dit uit tot een strategisch project.

“Die mix past goed bij de informele cultuur die hier leeft. Boss Paints is een echt familiebedrijf met lage drempels. Heb je ergens zin in, dan mag je dat doen. ‘Gaan waar de goesting zit’, noemt het management dat hier. Om diezelfde reden wordt interne mobiliteit erg gestimuleerd. Onlangs is er nog een IT’er verhuisd naar de productieafdeling. En één van onze boekhouders volgt momenteel een vijfdaagse verfopleiding.”

 

Focus op technische kennis
Die open bedrijfscultuur leek Christophe Toye uiterst geschikt voor het project ‘Everest’, een blended learning-traject dat de medewerkers van Boss Paints naar nieuwe hoogtes moet stuwen; wat meteen de naam ‘Everest’ verklaart.

De strategische focus van het leertraject ligt op het verbeteren van de technische kennis bij àlle medewerkers, om klanten beter te kunnen adviseren. Om die technische bagage aan te scherpen, bevat project Everest de meest diverse leervormen: klassikaal, e-learning, onthaaldagen, stages, video’s, peterschap, games, testen enzovoort.

 

Deel van evaluatie
“We hebben een game ontwikkeld over de impact van verf op het milieu. Er zijn stages met collega’s van andere afdelingen. Je kan een dag op de baan gaan met een kleuradviseur. We organiseren ‘paint party’s’ waarin op een heel informele manier, met een drankje en een zoutje, wordt getoond hoe je een verfpot opent, hoe je verf mengt enzovoort”, legt Christophe Toye uit.

Al die opleidingen en de vorderingen die medewerkers maken, worden netjes bijgehouden in een Learning Management System (LMS). “Met die online tool beheert iedereen zijn eigen leerpad. Al onze medewerkers weten dat ze alle opleidingen die ze vinden binnen hun LMS binnen de vier jaar moeten afwerken. Het tempo waaraan ze dat doen, kiezen ze zelf. Maar vrijblijvend is dat niet. Sinds vorig jaar maakt het doorlopen van het leertraject deel uit van de jaarlijkse evaluatie”, zegt Christophe Toye.

 

5 procent progressie
De werknemers van Boss Paints krijgen binnen het LMS ook regelmatig een test voorgeschoteld, om te kijken of ze vorderingen maken. Dat gebeurt op vraag van de directie. Die streeft een kennisprogressie van 5 procent per jaar na.

Die betrokkenheid van de directie is een troef, zegt Christophe Toye. “Toen ze merkten dat we hier echt in geloofden, hebben ze ons alle kansen gegeven. Ze staan er ook volledig achter.”

Maar helemaal vanzelf liep de intrede van blended learning niet, geeft hij toe. “E-learning ondervond in het begin wat tegenstand. Werknemers begrepen niet waarom hun collega’s tijdens de werkuren filmpjes bekeken op hun computer. Dat heeft zichzelf opgelost toen er een nieuwe lichting werknemers op de werkvloer kwam. Zij vonden het LMS zo geweldig dat de ‘anciens’ volgden.”

 

Christophe Toye is Manager Training & Services bij Boss Paints.
Christophe Toye was spreker op het event Blended Learning – Model 70:20:10 in juli 2014 in Kasteel Den Brandt in Antwerpen.

  • Lees hier het volledige verslag van dit event.
  • Bekijk de samengevatte presentatie van het event op SlideShare.

 

 

Lees ook