Een sterke spreker is niet hetzelfde als een sterke trainer

In dit artikel vindt u een checklist waarmee u kunt nagaan of uw interne trainers echt sterk zijn.

Neem eens de tijd om een interne trainer de volgende vragen te stellen:

  • Wat zijn de doelstellingen die je wil bereiken?
  • Welke verschillende werkvormen (oefeningen) en materialen (Prezi – kaarten – post-its …) gebruik je om die doelstellingen te halen?
  • Hoe check je of die doelstellingen bereikt zijn?

Drie ogenschijnlijk eenvoudige vragen. In de praktijk constateren wij dat trainers die vragen niet volledig kunnen beantwoorden. Hoe komt dat toch?

 

1.  Meegesleept door hun eigen enthousiasme

Trainers zijn vol van hun onderwerp. Ze zijn zo enthousiast dat zij het échte doel uit het oog verliezen. De trainer heeft immers niet als taak om een bepaald onderwerp uit te leggen. De uiteindelijke doelstelling ligt bij de deelnemer: wat moet de deelnemer kennen – kunnen doen – qua houding uitstralen aan het einde van de training?

 

 

 

 

 

 

2. Een sterke spreker is niet hetzelfde als een sterke trainer

Door hun begeestering over het onderwerp gebruiken trainers hun tijd niet altijd optimaal. Ze zijn krachtige vertellers en zijn daarbij te vaak aan het woord. Ze zijn te veel spreker en niet genoeg trainer. Ze gebruiken steeds dezelfde werkvormen (presentatie) en benutten niet genoeg  de kracht van verschillende soorten oefeningen.

 

 

 

 

 

 

3. Leerstijlen … ?

We gaan er al te gemakkelijk van uit dat andere mensen op ons lijken. Daarom heeft elke trainer de neiging om enkel oefeningen uit te werken die hij zelf als deelnemer ook graag zou krijgen. Maar alle deelnemers leren graag op een andere manier. Zorg ervoor dat je oefeningen alle soorten leerders aanspreken. Laat je deelnemers soms eens dingen direct uitproberen zonder theorie – laat hen dan weer eerst dingen lezen – voorzie ook toepassingen die er toe doen in de praktijk – laat de deelnemers vergelijkingen laten maken met wat zij  al kennen enz….

Wil u graag zelf aan de slag met deze kennis en wil u nagaan of uw interne trainers écht sterk zijn? Dan kan dat op basis van deze eenvoudige check-list:

  • de trainer weet heel precies wat de doelstellingen zijn en formuleert die doelstellingen vanuit het standpunt van de deelnemer
  • de trainer heeft tijdens de training tijd gemaakt om te checken of die doelstellingen bereikt zijn
  • de materialen die gebruikt zijn hebben bijgedragen tot het bereiken van de doelstellingen
  • er werd voldoende tijd besteed aan elke sub-doelstelling (voldoende = in verhouding met het relatieve belang ervan )
  • de trainer heeft verschillende soorten werkvormen gebruikt
  • de deelnemers waren meer aan het woord dan de trainer

 

Succes ermee!

Isabel De Clercq

Learning Solutions Consultant

 

Bij Kluwer zijn we begeesterd door de manier waarop mensen leren.

We zetten onze coaches graag in om uw trainers de kneepjes van het vak te leren bij u in het bedrijf. Of ze nu nieuwbakken groentjes of ervaren rotten zijn. We hebben voor elk niveau de gepaste opleidingsmodules in petto – verdeeld over drie pijlers. De module “Fundamenten” leert uw mensen de basistechnieken van het trainen aan. In ‘Katalysatoren’ tonen we hoe ze de aandacht van hun publiek vasthouden. En in ‘Verfijning’ maken we hen vertrouwd met de finesses van het vak. U kunt opleidingsmodules uit de drie pijlers met elkaar combineren. Zo vindt u de perfecte match die is afgestemd op de noden van uw trainers.

 

 

 

 

 

 

 

 

Interesse?

U kunt ons bereiken op:

+32 15 36 21 32 of per e-mail op info@kluweropleidingen.be

 

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect