Hoe tevreden is jouw personeel?

Hoe tevreden is jouw personeel?
Tevreden medewerkers zorgen voor betere resultaten, terwijl ontevreden medewerkers een negatieve invloed hebben. Weet jij hoe tevreden jouw personeel is?

Tevreden medewerkers zetten betere resultaten neer. Ze zijn gelukkiger, meer betrokken en productiever. Het is dan ook interessant om te weten hoe tevreden je personeel is met hun job. Sommigen kunnen niet goed overweg met hun baas of collega’s, of voelen zich onbelangrijk. Anderen geloven niet in de visie en waarden van hun organisatie. Actie ondernemen is de boodschap, en de eerste stap is een personeelstevredenheidsenquête.

Waarom een enquête over personeelstevredenheid?

Ontevreden medewerkers kunnen veel invloed hebben op de goede werking van je organisatie. Ze zijn niet 100% productief en hebben een negatieve invloed op de moraal, wat ertoe kan leiden dat veel collega’s hun ontslag indienen. In deze omstandigheden is het bijna onmogelijk om het beste, nieuwe talent aan te trekken. Een extra risico is dat medewerkers hun negativiteit uitstralen naar klanten, met imagoschade tot gevolg. Het is dus in je eigen belang om te mikken op hoge personeelstevredenheid. Door een anonieme enquête af te nemen bekom je kwalitatieve resultaten waar je direct mee aan de slag kan.

Peil naar de werkcultuur

De werkcultuur is een belangrijke factor als het aankomt op tevredenheid. Je kan er de volgende vragen over stellen:

  • Ben je blij met de cultuur in ons bedrijf?
  • Voel je je verbonden met je collega’s?
  • In welke mate staan we als organisatie open voor verandering?
  • Beschouwen jouw managers je feedback als waardevol?

Als je medewerkers zich niet goed voelen bij de werkcultuur, is het moeilijk om de tevredenheid hoog te houden. Onzichtbare factoren zoals onderlinge relaties, de cultuur en de werksfeer zijn namelijk het belangrijkst. Ook vriendschap onder collega’s is doorslaggevend. Tot slot is het van belang dat het management actie onderneemt op basis van feedback, en dat het toont dat ze verandering niet uit de weg gaan.

Vraag feedback over de manier van leidinggeven

De relatie tussen medewerkers en hun leidinggevende is cruciaal voor de tevredenheid op het werk. Daar kan je naar peilen aan de hand van deze vragen:

  • Voel je je gewaardeerd om wat je bijdraagt?
  • Wordt nieuws vanuit de organisatie tijdig en op een effectieve manier gedeeld?
  • In welke mate is het management transparant?
  • Investeert het management in het succes van je team?
  • Vind je dat het werk eerlijk verdeeld wordt onder je team?

Erkenning is een topprioriteit als je je medewerkers niet kwijt wilt. Dat geldt ook op het vlak van belangrijk nieuws binnen je bedrijf. Je medewerkers spenderen een groot deel van hun tijd aan je organisatie, dus ze verdienen het om zich niet overdonderd te voelen. Transparantie werkt een vertrouwensband in de hand. De rol van de teamleader, ten slotte, valt niet te onderschatten. Teamleden willen een waardevolle partner, niet iemand die alleen maar loopt te commanderen. Bovendien speelt de werk-privébalans hier een belangrijke rol. Veel overuren maakt een mens niet gelukkig, maar het is nog erger als de ene een hele berg werk voor zich krijgt en een ander niet.

Zijn je medewerkers gelukkig met de jobinhoud?

Je kan geen conclusies trekken over personeelstevredenheid als je niet naar de werkinhoud vraagt. Medewerkers willen groeien en over de nodige middelen beschikken om hun werk goed uit te voeren. Hier zijn een paar vragen die je daarover kan stellen:

  • Vind je je werk zinvol?
  • Biedt ons bedrijf je voldoende mogelijkheden tot ontwikkeling en promoties?
  • Beschik je over de applicaties en technologieën die je nodig hebt om je werk goed uit te voeren?
  • Vind je dat je verantwoordelijkheden duidelijk gedefinieerd zijn?
  • Vind je dat je je talent ten volle kan benutten in je functie?
  • In welke mate ben je gelukkig op je werk?

Millennials vinden zinvol werk even belangrijk als het salaris, en dat heeft ook invloed op hun betrokkenheid. Hetzelfde geldt voor groei- en ontwikkelingsmogelijkheden. Bovendien moet je meegaan met je tijd en investeren in moderne software en technologieën om de moraal hoog te houden. Verwarring over verantwoordelijkheden is nog iets om te vermijden. Als je medewerkers niet weten wat je van hen verwacht, is het onmogelijk om goede resultaten te behalen. Het is echt zonde als je de talenten van je medewerkers niet ten volle benut, zowel voor je bedrijf als voor de persoon zelf. Tot slot vraag je best rechtuit hoe gelukkig je medewerkers zijn. Zo krijg je een meetbaar resultaat en kan je controleren of je vooruitgang maakt.

Tips & tricks

Let er bij het opstellen van de enquête op dat je vakjargon vermijdt. Je wilt niet te ‘corporate’ klinken, maar net op een heldere en eerlijke manier met je medewerkers communiceren. Zo zal je ook eerlijke antwoorden krijgen die de werkelijkheid reflecteren.

Bron: tinypulse.com

Zin in meer?

Wil je graag aan de slag om de personeelstevredenheid te verhogen? Dat kan via de opleiding Human resources management van A tot Z. Of neem eens een kijkje op onze pagina Well @ Work, daar kan je heel wat inspiratie opdoen.

Auteur

Audrey Van den Bempt is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in HSE en in het hr-domein. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen op en vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen die beantwoorden aan de leerbehoeften van hr- en HSE-professionals vandaag.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect