Hoe vertrouwd is hr met technologie? (model van Ulrich)

Technologische ontwikkelingen laten ook hr niet onberoerd. Hoe kan de hr-professional daar zo efficiënt mogelijk mee omgaan?

De vierde hr-rol in de middelste schil van het model van Ulrich (zie illustratie), en de vijfde die we in deze reeks onder de loep nemen, is de rol van Technology Proponent. “Dit is misschien wel de meest vernieuwende rol van Ulrichs laatste model”, zegt docent Raf Vanzeer.

De opkomst van sociale media zijn daar niet vreemd aan. Ulrich heeft die trend dankbaar in zijn hr-model verwerkt. Volgens de onderzoeker en academicus moeten hr-professionals niet alleen ‘mee zijn’ met de hr-technologieën die hen in staat stellen beter geïnformeerd en efficiënter te werken, ook de relationele technologieën – een overduidelijke vingerwijzing naar de sociale media – moeten optimaal aangewend worden.

“Ulrich bedoelt hiermee dat technologie op verschillende manieren kan aangewend worden. Van administratief, denk aan het beheer van de payroll, tot relationeel. Werknemers met elkaar laten communiceren, met elkaar in contact laten komen, is daar een illustratie van. Sociale media zijn daar uitermate geschikt voor”, aldus Raf Vanzeer.

 

Enorme impact
Sociale media zijn ook het platform waarop eigen medewerkers gemakkelijk in contact komen met de buitenwereld. En bijgevolg met andere consumenten en klanten van de organisatie, stelt Ulrich. Dergelijke contacten voeden willens of onwillens het imago dat de buitenwereld over een bedrijf heeft. Bewust of onbewust bouwt elke medewerker zo mee aan het zakencijfer van de toekomst. Net daarom vindt Ulrich het zo belangrijk dat hr-professionals een goed inzicht in deze systematiek hebben en weten hoe de interactie op dit platform werkt.

“De praktijk wijst uit dat dit niet evident is. De component ‘technologie’ scoort in Ulrichs onderzoek dat aan de basis van zijn model ligt, traditioneel slecht. Dat is verbazingwekkend als je weet dat technologie tegelijk een enorme impact heeft op de performantie van de business”, legt Raf Vanzeer uit.

“Het is duidelijk dat hier een grote opportuniteit ligt. Als hr zijn werk kan verbeteren met behulp van technologie, sociale media als een hefboom weet te gebruiken en werknemers kan connecteren met die technologie, kan het ook wegen op de business. Een eerste werkpunt daarbij is het optimaal benutten van technologie om informatie en ervaringen van medewerkers in organisaties te beheren.”

 

Belangrijke rol
Bedrijven beginnen met mondjesmaat platformen te bouwen waarop medewerkers over afdelingen heen best practices met elkaar kunnen uitwisselen. “Dat kan lonen, maar het is ook een grote uitdaging, met wisselend succes”, aldus Raf Vanzeer.

Dat hr hier een rol te spelen heeft, vloeit voort uit de link die het hr-vak heeft met mens en organisatie. “De grens tussen medewerker en klant vervaagt steeds meer dankzij sociale media. Dat biedt geweldige kansen, op voorwaarde dat het goed beheerd wordt. Om die reden hecht Ulrich enorm veel belang aan deze rol.”

 

 

Raf Vanzeer is senior consultant bij Kaleido Consulting. Sinds 2011 doceert hij voor Kluwer de opleiding ‘Hr Business Partner: Masterclass’ met het model van Ulrich als leidraad.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect