HR-analytics: sleutel tot strategische betrokkenheid

Zoals andere overheadafdelingen, voelt hr meer en meer de druk om haar toegevoegde waarde voor de organisatie aan te tonen in cijfers, de taal bij uitstek die door de bedrijfsleiding algemeen het best wordt begrepen.

 

Vaak beschikken organisaties, via een ERP-systeem, over een heleboel gegevens. Jammer genoeg zeggen de aanwezige data op zichzelf vaak weinig of niets. Ze beschrijven, in het beste geval, het heden en het verleden: “Dit is het gemiddelde absenteïsmecijfer in onze organisatie”, “Kijk eens hoeveel opleidingen er werden georganiseerd het afgelopen jaar”, … Om écht een strategische partner te worden, dient HR een stap verder te gaan, namelijk de analyse van hr-data gebruiken om te anticiperen op de toekomst! Een tweetal voorbeelden: in het kader van rekrutering zou hr zich kunnen baseren op de profielen én prestaties van mensen die eerder werden aangeworven om het ideale kandidatenprofiel voor een functie samen te stellen. Een diepgaandere analyse van absenteïsme zou patronen en verbanden kunnen blootleggen, bv. problematische afdelingen, risicoprofielen, terugkerende periodes, … Het op voorhand kunnen voorspellen waar en wanneer absenteïsme in de organisatie zal opduiken, biedt de mogelijkheid om tijdig actie te ondernemen.

 

Tijd investeren

Om op een goede manier aan hr-analytics te kunnen doen, heb je niet noodzakelijk een ‘state-of-the-art’, hoogtechnologisch hr-informatiesysteem nodig. Hoewel zulke investering zeker terugverdiend kan worden, geraak je met enkele eenvoudige excel-berekeningen al heel ver. Bovendien hoef je daarvoor ook geen statisticus of wiskundige te zijn, gezond boerenverstand en een analytische ingesteldheid volstaan om een sprong te maken.

Een directiecomité moet wel beseffen dat de grootste investering ’tijd’ is. Hr heeft tijd nodig om betrokkenheid te creëren bij andere afdelingen en om samen de gewenste ken- en stuurgetallen te bepalen. Maar ook om te overleggen met Finance over de correcte berekeningen, en met IT over mogelijkheden tot digitalisering. Een goed advies: die kostbare tijd kan beter besteed worden aan een 5-tal waardevolle stuurgetallen dan aan 50 kengetallen die nietszeggend zijn.

 

 

Pieter Strackx is Senior Consultant bij Berenschot Belgium. Hij is gespecialiseerd in het meetbaar maken van hr-beleid en organisatieontwikkeling. Pieter Strackx doceert bij Kluwer Opleidingen de basisopleiding ‘Van hr-accounting naar hr-analytics’. 

 

Bron: "Wordt er te weinig geïnvesteerd in de HR-afdeling?", HR Square 159, april 2016.
Avatar foto

Auteur

Audrey Van den Bempt is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in HSE en in het hr-domein. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen op en vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen die beantwoorden aan de leerbehoeften van hr- en HSE-professionals vandaag.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect