Hr: ondersteunende tools voor managers, een klantgerichte aanpak

Bij BNP Paribas Fortis loopt momenteel een strategisch project om managers op een vernieuwende manier te ondersteunen bij de opleiding en ontwikkeling van zichzelf en hun medewerkers. Er komt een interactief platform waarop ze zelf de gepaste ondersteuning kunnen kiezen, hoe en wanneer ze dat willen. Dat is voor iedereen voordelig. 

Catherine Dujardin, Head of learning and development, legt ons de doelstellingen en de sterke punten van die nieuwe aanpak uit. Managers kunnen zelf kiezen welke hulpmiddelen ze gebruiken en wanneer ze dat doen. Maar het interactieve platform is meer dan een opleidingstool en wel dankzij een belangrijke troef: people management. “Een bedrijf heeft nood aan echte people managers die zich actief met hun medewerkers en hun ontwikkeling bezighouden. Ze moeten hen motiveren zodat ze presteren”, legt mevrouw Dujardin uit. “Het is de ideale manier om de loyaliteit en betrokkenheid van de teams te garanderen.” Voor BNP Paribas Fortis is dat cruciaal.

Catherine Dujardin legt uit dat managers een cruciale spilfunctie bekleden ten opzichte van de medewerkers. Klanten binden door hen een uitmuntende dienstverlening te bieden, dat kan alleen met loyale, betrokken en klantgerichte medewerkers die altijd alert zijn en innoverende oplossingen vinden. Managers bijstaan in hun rol van stuwende kracht is een must. Zij zijn de interne klanten van hr en verdienen dezelfde behandeling als de externe klanten van de bank. “Wat hr voor managers en andere medewerkers in petto heeft, valt onder de noemer klanttevredenheid. We willen klanten aan ons binden dankzij onze uitmuntende dienstverlening. Dat aspect staat centraal in al onze hr-activiteiten.”

Een veelzijdige aanpak
De hoeksteen van die aanpak is het concept waarmee onze hr-teams de managers ondersteunt. “Die ondersteuning gaat veel verder dan het klassieke opleidingsaanbod. Op het platform vinden ze ook allerhande documenten of ‘opfrissingscursussen’ terug. Ze kiezen daaruit in functie van het thema (rekrutering, doelstellingen voor de medewerkers, functioneringsgesprekken …). En dat op ieder moment, volgens hun behoeften en wanneer het hen uitkomt.”

Stimuleren van een ontwikkelingscultuur
Het sterke punt van het platform is dat het een antwoord biedt op individuele behoeften maar ook dat het de collectieve belangen ondersteunt. “Inderdaad, het project is meer dan alleen een opleidingstool en is voornamelijk gebaseerd op een cultuur”, legt Catherine Dujardin ons uit. “Zo bouwen we een virtuele gemeenschap op waarin we constant kennis, ideeën en best practices uitwisselen tussen onze managers. Dankzij onze tools ontstaat een heuse ontwikkelingscultuur waar elke schakel in de ketting van profiteert, zowel de interne als de externe klant van de bank.”

De beste people managers
“Het is nog te vroeg om te weten of onze vernieuwende aanpak de verhoopte resultaten zal teweegbrengen. Het komt erop aan ons aanbod af te stemmen op de dagelijkse behoeften van de managers. Dat klinkt misschien evident maar dat is het daarom niet altijd”, vertrouwt Catherine Dujardin ons toe. “De bedoeling is om van het platform een hulpmiddel te maken waarmee de manager sowieso antwoorden en ondersteuning vindt die bij zijn behoeften aansluiten! Op die manier winnen de people managers aan slagkracht, vertrouwen en betrokkenheid en kunnen ze op hun beurt de medewerkers aansporen tot betere prestaties, wat dan weer de klanttevredenheid verbetert. Daarnaast ontwikkelde het hr-team ook feedbacktools waarmee managers weten wat er in hun team leeft en aangepaste initiatieven kunnen nemen.”

 

Catherine Dujardin staat aan het hoofd van learning & development bij BNP Paribas Fortis. Ze gaf als keynote speaker een presentatie over dit thema op Rencontres&Echanges, de infodag van Kluwer Formations. Download deze presentatie ‘Des leaders? Donnez-moi de préférence des people managers’ hier gratis.

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect