Jim Croce on the mind….

Deze veel te vroeg gestorven American singer-songwriter als titel van deze blog … want deze tweede ASTD dag hebben we net afgesloten in het bijzijn van een 12-tal van onze Belgische collega’s met een overheerlijk diner in ‘Croce’ , het restaurant van Ingrid Croce, zijn vrouw. 

Wie de muziek van Jim Croce nog niet kent, als de weerlicht naar zijn site (http://www.jimcroce.com)! Ideale jazz-blues muziek voor je volgende diner party! Jim geloofde in het maken van muziek ‘ for the soul’ . En dat is wat we vandaag op ASTD ook mochten horen: it’ s all about the value it creates for the people and the company.

 

Na de opening deze ochtend (waar mijn collega Walter o.a. over schreef in zijn blog-bijdrage vandaag), koos ik voor “The Value of Learning” als eerste workshop vanochtend. Geanimeerd door een spreker van CIPD, de Britse tegenhanger van ASTD. (http://www.cipd.co.uk) De kernboodschap hier:

 

Return on Investment van training zou eigenlijk moeten zijn Return on Expectations.

 

Want het zijn niet de feiten die belangrijk zijn in opleiding, maar de perceptie die de stakeholders ervan hebben. Zijn betoog ging over hoe dan die expectations te gaan meten en sturen. Als uitsmijter kregen we zelfs het assessment mee naar huis! Nice to have.

 

The proof of the pudding is in the eating. Doe het nu maar eens! Dus tijd voor een Business Case workshop. Darell Provencher, Talent Development Mgr bij Nike, en zijn collega Tim Mooney, hielden ons hun Succes Case Evaluation Method voor:

 

Eerste statement: wat zorgt ervoor dat trainingen geen impact hebben?

 

  • 40 % door verkeerde interne communicatie, onduidelijk kader, verkeerde doelgroep
  • 20 % door slechte inhoud, slechte trainer
  • 40 % door slechte nazorg, ontbrekend management support, geen gebruikskader

 

Tweede statement: Wees moedig als trainer!

 

  • wees een pioneer en doe wat anderen nog niet durfden
  • denk als een partner, niet als een leverancier
  • durf harde resultaten als doelstelling naar voren schuiven
  • onderhandel tactieken, wees onwrikbaar rond principes
  • wees geduldig, verlies de moed niet
  • koester weerstand, gebruik het positief, tracht het niet te vermijden
  • deel successen en waardeer iedereen

 

Derde statement: maak een impact map voor de organisatie!

 

  • Wat moeten de deelnemers kennen?
  • Wat hiervan is kritisch voor het behalen van resultaten in hun job?
  • Tot welke resultaten leidt het specifiek voor het team of het individu?
  • Welke business impact heeft het gebruik van het geleerde voor de organisatie?

 

Tenslotte, als hekkensluiter van de dag, een workshop van Jack J. Philips,(http://www.roiinstitute.net/) een goeroe rond ROI bepaling van opleidingen. Zijn workshop ‘ techniques to isolate the Effects of Programs’ raakt een hekel punt wat menig trainer in zijn carrière tegenkomt: hoe meet je het effect van de opleiding op de resultaten van de organisatie, en vooral: hoe kan je de factoren bepalen zodat iedereen ervan overtuigd is dat het de factoren zijn (en geen andere die niets met de opleiding te maken hebben) die één op één verantwoordelijk zijn voor het resultaat. Zowaar geen gemakkelijke opdracht. En dat bleek ook uit de uiteenzetting. Erg interessant… en goed gebracht. Maar je komt niet omheen de statistiek, trendlines en berekeningen. Samengevat zijn er volgens Philips een 9-tal manieren om de effecten van een opleidingsprogramma te isoleren. Ik geef hier de belangrijkste aan:

 

 

 

  • Gebruik van controle groepen (1 groep volgt de opleiding, een andere vergelijkbare   groep niet, meet dan het verschil in performance tussen de twee)
  • Gebruik van de trend-lijn analyse: hoe verschuift de trend na het volgen van   een opleiding?
  • Deelnemers inschatting (wat gaat er volgens jou nu beter/anders)
  • Managers inschatting (wat gaat er volgens de managers beter/anders)
  • Expert analyse

 

Hoewel Philips meer dan 25 jaar ervaring heeft in deze materie hoor je toch niet zelden de commentaar dat het in theorie allemaal mooi is, maar de praktijk toch nog een ander paar mouwen is. Waar hebben we dat nog gehoord? Anderzijds is het framework sterk en zeker een reden om met ROI aan de slag te gaan! Maar wel vanuit de cultuur en de eigenheid van de organisatie. Niet als een tool die je rigoureus toepast.

 

En deze laatste boodschap hoor je doorheen alle workshops: er is geen ultieme methode, geen perfect Learning Management Systeem, geen ideale ROI bepaling, geen magische succesformule!

 

Er zijn wel:

 

de elementen uit alles wat beschikbaar is combineren tot een eigen systeem, steeds met de business needs van de organisatie en de waarden van de mensen in het vizier.

 

Jim Croce zou het wellicht allemaal met lede ogen aanzien hebben, en van op zijn barkruk met gitaar en prachtige stem ons even meenemen naar zijn wereld, die van de pure muziek:

 

Resultaat en be-leving door 8 noten die oneindig gecombineerd nog steeds het verschil maken.

 

Simpele dingen. Ze zijn nog steeds vaak het mooist.

 

Groeten aan jullie collega’s. Schenk ze eens een extra glimlach, simpel en mooi.

 

Vanuit een nog steeds zonnig San Diego. Tot morgen.

 

Peter De Prins

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect