Jim Collins over de x-factor van ‘great’ leaders

Het ‘voorprogramma’

Met z’n 7000 naar het Wells Fargo Theatre om Jim Collins aan het werk te zien. Het was het vroege opstaan meer dan waard!

De sfeer zit er onmiddellijk goed in dank zij ‘Magnificent’ van U2 en een optreden van de America’s Got Talent-groep AsCenDance die op dramatische muziek aan muurklimmen doen. But what goes up, must come down en dan is het de beurt aan de president en CEO van ASTD, Tony Bingham die ons allemaal welkom heet en alsof dat nog niet genoeg is, ook vindt dat we er schitterend uitzien, alle 7000 :)!

Tony Bingham breekt een lans voor mobile learning en onderstreept dat wij als L&D-specialisten een belangrijke rol spelen in het tot stand brengen ervan en ervoor moeten zorgen dat het snel gebeurt.

Drie virtuele sprekers getuigen vanuit hun business omgeving over reeds bestaande toepassingen en samengevat komt het erop neer dat mobile devices worden gebruikt om ‘pieces of learning’ ter beschikking te stellen van medewerkers, als aanvulling op ‘traditionele’ klassikale training.

Deze modules kunnen gebruikt worden als naslagwerk, bieden de mogelijkheid om extra zaken op te zoeken op het ogenblik dat men dat wilt en ervaringen uit te wisselen met andere ‘learners’.

Deze leermodules gaan niet enkel over productkennis maar vaak ook over tips: hoe om te gaan met klanten in contextspecifieke situaties. De meeste toepassingen vinden we op dit ogenblik terug in sales en service omgevingen.

De uitdagingen waar we voor staan zijn van technische aard waarvan integratie met bestaande IT-systemen, beveiliging en IP de belangrijkste zijn. Maar er zijn ook uitdagingen van menselijke aard zoals weerstand tegen het onbekende, en een onderschatting van de impact die mobile devices op ons leven hebben. Dit zal zeer snel toenemen en alle domeinen van ons leven impacteren, dus ook leren en ontwikkelen.

En tot slot iets om over na te denken: de kinderen van vandaag zijn opgegroeid met mobile devices, zij zullen straks in onze ‘professionele’ classrooms zitten en zich stierlijk vervelen als mobile learning geen deel uitmaakt van het leerproces. Beter nu al beginnen nadenken dus over hoe we dit praktisch gaan aanpakken en wie ons daar kan bij helpen .. en zoals bij alles ervoor zorgen dat we buy in hebben van senior management.

ASTD heeft 2 interessante publicaties uitgebracht rond mobile learning: ik schaf ze me deze namiddag aan en geef de titels nog door.

The man himself ‘Jim Collins’ nu!

Zijn stijl is deze van een conferencier, zijn inzichten en overtuigingen zijn inspirerend en zetten aan tot nadenken. Ik althans heb het gevoel dat de ICE pas nu is begonnen.

We worden onderhouden over het verschil tussen ‘good’ en ‘great’ companies, over het onderscheid tussen een level 4-leader (‘good’) en een level5-leader(‘great’).

Alles draait namelijk rond keuzes maken en discipline en ervoor te zorgen dat de juiste mensen op de juiste plaats ingezet worden in organisaties.

De X-factor van level 5-leaders gaat NIET over charisma maar over nederigheid in combinatie met de onwrikbare wil en onversaagdheid om met mensen te willen samenwerken die beter zijn dan zichzelf.

Het gaat over drive en over nooit opgeven en over het dienen van waarden, groter dan onszelf.

En het is nu precies deze leiderschapsstijl die kan aangeleerd worden, volgens Jim moet dit verplichte stof worden vanaf het derde leerjaar van de lagere school. Daar zit wel wat in, vind ik persoonlijk.

Een level 5-leader beschikt over fanatieke discipline (weet hoe ver hij kan gaan en weet ook op tijd te stoppen), heeft onuitputtelijke empirische (lees: toepasbare) creativiteit en is productief paranoïde (blijft te allen tijde alert voor wat er kan gebeuren, ook in tijden van groot succes). Jim illustreert zijn inzichten aan de hand van de zuidpoolexpedities in 1919 van Scott en Amundsen waarbij Amundsen de zuidpool heeft bereikt en ook veilig is teruggekeerd en waarbij het Scott en zijn team wel anders is vergaan.

En tot slot – en verwijzend naar hoofdstuk 7 van zijn meest recente boek Great by Choice – eindigt hij met een filosofisch discours over het belang van ‘geluk’ en of grote leiders of succesvolle bedrijven meer geluk hebben gehad dan andere met minder succes. Zijn standpunt is dat het leven voor iedereen geluk én ongeluk brengt en dat het erom gaat wat je ermee doet, wat de ‘Return on(bad) Luck’ is maw wat je eruit leert en wat je ermee doet.   Daar heeft hij een zeer sterk punt en het oorverdovend applaus is wat mij betreft zeker geen overdrijving.

 

PS. We krijgen ook allemaal huiswerk mee, de 10 geboden om ons persoonlijk succes te verhogen en ‘to move from good to great’.  Ik probeer ze allemaal uit en hou u op de hoogte!

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect