Kiezen voor social learning

Het Learning Indicator-onderzoek van dit jaar wijst uit dat mensen het liefst leren van collega’s en dat social media in de lift zitten als leerkanaal, vooral dan bij de jongere generatie professionals. Uit datzelfde onderzoek blijkt echter dat het stimuleren van informeel leren niet op het prioriteitenlijstje staat van hr.

 

Hoe kan hr informeel leren en kennis delen stimuleren en welke houding moet ze daarbij aannemen?
Essentieel is dat ze de ‘push approach’ loslaat en ruimte maakt voor een ‘pull approach’. De learner zelf komt in de drivers seat. De rol van hr hierin is faciliterend, die van het creëren van de juiste context. En een uitstekend middel om haar daarin te helpen zijn social media.

Starten met social media
Isabel De Clercq, Learning Consultant, trendwatcher en gepassioneerd door het nieuwe werken en social media, licht het voorbeeld toe van Kluwer waar Yammer als sociaal bedrijfsnetwerk succesvol in het leven werd geroepen om kennis te delen in de organisatie. Bij veel organisaties sterven zulke initiatieven een stille dood. Isabel geeft 7 praktische tips om dat te vermijden:

1. Haak uw platform vast aan een groter geheel, kader het in de activiteiten van uw organisatie.

2. Zorg dat iedereen een stem krijgt. Voorwaarden daarvoor om dat te garanderen: a. Het management moet vertrouwen hebben in het kunnen van anderen (wat evident lijkt maar toch niet altijd zo is) en b. Als leider moet u fouten toelaten. Kennisdeling is dus onlosmakelijk verbonden met de cultuur van de organisatie.

3. Zorg ervoor dat het executive level actief post.

4. Zorg voor een actief Yammer-team met leden met verschillende profielen (communicatie, IT,…).

5. Bereid de lancering zorgvuldig voor.

6. Vier successen!

7. Zorg voor voldoende mensen op Yammer die daadwerkelijk creatief creëren.

 

Allison Michel over Yammer
Een quote van Allison Michels, Manager Learning & Development bij Yammer legt de nadruk op het werken aan alle 7 punten.

“They aren’t easy and it doesn’t happen overnight. It’s really all of these elements working together. A bit messy at first, but orchestrated none the less.”

Kijk uit naar het interview dat Dan Steer had met Allison Michels en dat deze week gepubliceerd wordt op deze blog.

 

Begin klein
Miek Wouters, Learning Solutions Consultant, vulde het verhaal aan met een praktisch advies: “Stel u niet teveel vragen, maar begin er gewoon aan. En begin klein! Het zijn die kleine prikjes die het verschil maken.”

Want social learning gaat niet in de eerste plaats over technologie, wel over een bepaalde mindset die er moet zijn om kennis te delen. Vaak zitten mensen privé al op social media. Omarm de nieuwe technologie, loop er niet van weg. Integendeel, geef er opleidingen over binnen uw organisatie en betrek social media in alle opleidingen die u organiseert. Zet ‘social media doctors’ in, waar medewerkers terecht kunnen met al hun vragen.

Zo introduceert u social learning, ook in uw organisatie…

 

Meer weten?
Hier vindt u de presentatie ‘Kiezen voor social Learning’ van Isabel de Clercq en Miek Wouters

Wilt u meer lezen over het onderwerp, zoek dan op de tag ‘social learning’ in de tagcloud op deze blog.

 

Barbara Verschueren
Learning Consultant bij Kluwer Opleidingen

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect