“Laat jouw bedrijfscultuur digitale transformatie toe?”

“Wie niet mee is, is gezien!” Nee, bij Microsoft vinden ze digital en agile absoluut geen hype. En het geheim tot succes is voor hen heel duidelijk: een bedrijfscultuur die een lerende omgeving creëert en innovaties toelaat. 

 

Toegegeven, ‘digital’ en ‘agile’ zijn als woorden op zich misschien wel een hype, maar toch zit er veel meer achter vindt Chief Operating Officer (COO) Steven Stokmans: “Globalisering en digitalisering zijn een feit. Internet en technologie maken het mogelijk om goederen en diensten wereldwijd aan te bieden. Vroeger had je kapitaal nodig voor technologie, nu is het gedemocratiseerd, voor iedereen beschikbaar. Daardoor stijgt de concurrentie en versnelt de markt. Dat technologiebedrijven nu ook tot de grootste bedrijven ter wereld behoren, zegt toch iets fundamenteels over het gebruik ervan. Veel bedrijven zien technologie nog onvoldoende als essentiële grondstof. Er zijn nochtans genoeg voorbeelden van technologische innovaties die door een andere manier van denken de klassieke sector concurrentie aandoen: Uber, iTunes, Netflix …”

 

“Alle bedrijven – grote en kleine – hebben nu echt nood aan agility”, benadrukt Business Lead Office Els Overbergh. “Vroeger was dat minder, maar nu kan een klein bedrijf alles op zijn kop zetten. Dat geldt voor alle sectoren, bijvoorbeeld ook het onderwijs. Een klein maar sprekend voorbeeld: bij Omnimundo, een lagere school in Antwerpen, is een klas zelfs volledig papierloos gegaan. Door met tablets te werken kunnen ze eenvoudiger en beter differentiëren en elke leerling individueel benaderen. Het zit dus overal, iedereen wordt professioneel en persoonlijk geconfronteerd met de gevolgen van de digitalisering van de maatschappij.”

 

Sterke bedrijfscultuur, een probleem?

Steven Stokmans ziet de bedrijfscultuur als fundamenteel voor het succes van een onderneming. “Er is een sterke correlatie tussen een organisatie en de heersende cultuur. Wanneer men geconfronteerd wordt met nieuwe businessmodellen, dan botst dat vaak met de bestaande bedrijfscultuur. Een CEO die een goed geoliede machine leidt, kiest meestal voor de routineuze, bewezen formule. Toch moet men durven denken aan kannibaliseren en experimenteren! De uitdaging is performant te blijven, opbrengsten te blijven creëren én ruimte te geven aan innovaties. Dat kan alleen door te werken aan de cultuur. Die kan je niet zomaar van de ene dag op de andere veranderen. Er moet een lerende omgeving ontstaan en ook het leiderschap moet dat leren stimuleren en ondersteunen. Diversiteit speelt daarbij trouwens ook een grote rol, want als je allemaal dezelfde profielen in dienst hebt, dan hebben die hoogst waarschijnlijk ook allemaal dezelfde ideeën.”

 

“Men moet ook echt vertrouwen geven”, vult Els Overbergh aan. “Medewerkers moeten met nieuwe ideeën durven komen én men moet ze durven uitproberen zonder garantie op succes. De zaken totaal anders aanpakken is niet evident, daarom wordt een innovatiecel vaak apart opgericht.”

 

Een CEO die een goed geoliede machine leidt, kiest meestal voor de routineuze, bewezen formule. Toch moet men durven denken aan kannibaliseren en experimenteren!

 

Ook Microsoft in volle verandering

Steven Stokmans is binnen Microsoft vooral trots op het cloudplatform dat over de jaren heen is opgebouwd. “We hebben nu meer dan 135 datacenters wereldwijd. We wilden het democratisch maken en iedereen toegang verlenen. Logistiek was dat een gigantische operatie, waarbij de ondersteuning wereldwijd uitgerold werd en bovendien steeds aangepast moest worden aan de lokale wetgeving. Maar het werkt: wat bedrijven vroeger op hun eigen servers bewaarden, staat nu in de cloud.”

 

De Chief Operating Officer geeft ook toe dat Microsoft zelf met een markt in drastische verandering geconfronteerd werd. “Toen Apple met de iPad een nieuwe markt en platform aanboorde, waren wij onvoldoende klaar om te reageren. We waren gewoon te traag. Maar we hebben onze bestaande processen en aanpakken herdacht en zijn op zoek gegaan naar innovatieve manieren om naar de markt te treden. Dat is zeker niet altijd een makkelijk proces geweest. Ondertussen hebben we met Surface een succesvolle 2-in-1 laptop-tablet gelanceerd en dus heeft de disruptie ons en de markt uiteindelijk iets goeds gebracht. Dat moet bij velen nog doordringen: disruptie is een opportuniteit, iedereen wordt er beter van!”

 

Menselijke aspect allerbelangrijkste

Scholen die een stap verder gaan, steden die hun mobiliteit beter aansturen, Club Brugge die zijn fans ook thuis de ultieme stadionervaring wil bieden … “Er zijn veel mooie cases van een digital en agile aanpak, in alle facetten van het leven”, stelt Els Overbergh. “Die verzamelen we op onze bedrijfsblog.” Volgens Steven Stokmans blijft het menselijke aspect het allerbelangrijkste. “Wij geloven heel sterk in mensen. Met hun intuïtie, creatie, passie, betrokkenheid en ethische benadering kunnen ze het verschil maken. We moeten digitalisering niet als een bedreiging zien, maar als een opportuniteit. Hr heeft daarbij zeker een rol te spelen om de vaardigheden van de medewerkers tot ontwikkeling te brengen, want opleiding en een lerende organisatie is essentieel om er echt iets van te maken. Onze oproep is dan ook: zorg er als hr voor dat je betrokken bent bij het debat over de digitale transformatie binnen jouw bedrijf!”

 

Zin in meer? 

Els Overbergh zal Microsoft vertegenwoordigen op het congres ‘The Future of hr: digital and agile’ op 24 november in Wijnegem. Wil je erbij zijn, schrijf je dan hier in.

 

steven-stokmansSteven Stokmans werkt al tien jaar voor Microsoft. Hij startte in het Belgische filiaal als SMSP-directeur en nam daarna een Europese rol op als verantwoordelijk voor de OEM-markt. Sinds februari 2016 is hij Chief Operating Officer, een rol die hij vol enthousiasme op zich neemt.

 

 

 

els-overberghEls Overbergh startte haar carrière bij Anheuser Busch Inbev. Na twaalf jaar in verschillende functies – marketing, sales, hr – zei ze de wereldbrouwer vaarwel en werd ze Hr Director bij Microsoft BeLux. In juli dit jaar zette ze opnieuw de stap naar de business als Lead van de Office Business Group. In deze rol kan ze haar interesse voor het menselijke aspect van het bedrijfsleven en de digitale component ervan combineren.

 

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect