Volgens Isabelle Sonneville, hr directeur bij AXA, verandert de digitale impact onze manier van werken en zal dit ook een grote invloed hebben op L&D. Hoe kijkt zij naar de rol van L&D binnen AXA en hoe zal die veranderen? Wat zijn volgens haar de grote uitdagingen?1. Wat was volgens u de opmerkelijkste ontwikkeling op het vlak van L&D het voorbije jaar?
“De evolutie van het klassieke leren naar nieuwe formules zoals blended learning. Ik heb de indruk dat ‘leren’ op een hoger niveau beland is. Ook bij AXA lopen er verschillende projecten waarin we nieuwe manieren van leren testen: e-learning, het delen van ervaringen, het belang van het netwerk, online communities, MOOC (massive open online course), …
Binnen AXA past deze oefening binnen de transformatie die onze organisatie meemaakt, met een grotere focus op de klanten. Daarom rollen we nu bijvoorbeeld een serious game uit dat volledig in het teken staat van customer orientation. De game moet onze medewerkers helpen om hun klantgerichtheid aan te scherpen.
Ik verwacht dat de rol van opleiding nog zal toenemen in de toekomst. We staan aan het begin van grote investeringen in L&D als gevolg van de digitale impact op onze manier van werken. Functies verdwijnen, andere jobs ontstaan. Mensen heropleiden en heroriënteren wordt cruciaal.”
2. Wie of wat is uw grootste inspiratie?
“Ik ben van nieuwsgierig van natuur. De New World of Work boeit me enorm. Wat dat betreft, heb ik al veel inspiratie gevonden in ‘Reinventing Organisations’, een boek van Frederic Laloux. Ook de boeken van Peter Hinssen – ‘The Network Always Wins’ en ‘The New Normal’ – zijn een bron van inspiratie. Ik herken er de paradox in die me zelf bezighoudt: alles wordt super-complex, maar tegelijk is iedereen wel op zoek naar een eenvoudige aanpak om die complexiteit te beheersen.”
3. Wat is het komende jaar uw grootste professionele uitdaging?
“Ik heb er twee. De eerste is het implementeren van de NWOW-principes op de werkvloer. Onze vaste werkplekken zullen verdwijnen, ook voor de directie. We gaan papierloos werken. Telewerk zal twee dagen per week kunnen. Een verandering die ook om opleiding vraagt.
Mijn tweede uitdaging is een analyse maken van hoe de jobs binnen dit bedrijf de komende jaren zullen evolueren. Wat is de impact van de digitale transformatie op ons werk? En hoe zorg ik ervoor dat onze medewerkers daar sterker uitkomen? Om hun employability te garanderen, worden opleiding en ontwikkeling strategisch enorm belangrijk. Ik verwacht niet dat we binnen twee jaar al een grote ommezwaai gemaakt hebben, maar dat er een grote verandering aankomt, daar ben ik zeker van.”
4. Welke goede voornemens maakt u in uw job?
“Ik wil onze medewerkers stimuleren om meer na te denken over hun werk. Welke taken geven hen energie, welke vreten aan hun motivatie? Die reflectie is vandaag essentieel. Mensen werken hard in complexe omgevingen die voortdurend veranderen. Er is veel competitie en de druk ligt vaak hoog. Het is niet verwonderlijk dat dit voor spanningen zorgt. HR moet de taak op zich nemen om de balans en de match te vinden tussen wat mensen graag doen en wat een organisatie nodig heeft.”
5. Wat wordt volgens u dé trend in L&D?
“L&D zal prominenter op het voorplan verschijnen, als de change agent die veranderingen in de organisatie begeleidt en ondersteunt. Het mag niet langer een eiland binnen HR zijn. L&D moet naar buiten komen en zich midden de business positioneren, om vanop die plek de link te maken tussen wat die business en de medewerkers nodig hebben. Binnen AXA hebben we al een stuk van die weg afgelegd. Vroeger waren onze L&D’ers coaches. Vandaag zijn het project managers die de link leggen tussen het groepsniveau en de behoeften van de business.”
Isabelle Sonneville is hr directeur bij AXA. In 2014 werd ze verkozen tot HR Manager of the Year.