L&D in 2013 door de ogen van Filip Claeys, ON Semiconductor

Deze week geeft Filip Claeys, hr-manager bij ON Semiconductor, zijn visie over L&D in de rubriek ‘L&D door de ogen van…’. Wat zijn voor hem de belangrijkste ontwikkelingen van 2012 en de focuspunten voor 2013?

Wat was volgens u de opmerkelijkste ontwikkeling op het vlak van L&D het afgelopen jaar?
“Bij ON Semiconductor stelden we drie tendensen vast. Ten eerste: een opnieuw groeiende vraag naar opleidingen en in het bijzonder naar soft skill-trainingen. Trainingen als ‘social effectiveness’ en leiderschap werden druk bijgewoond.  Deze trend zet zich dit jaar trouwens verder, wat blijkt uit de behoefte aan de opleiding stressmanagement.

Ten tweede begint onze lerende organisatie stilaan vorm te krijgen in spontane initiatieven van individuele medewerkers die trainingen opzetten voor collega’s. De aanzet hiertoe was ons high potential-programma. De deelnemers moesten een leersessie organiseren rond feedback, leiderschap en innovatie. Een aantal collega’s nam met succes deze methodiek over voor meer technische onderwerpen.

Een derde ontwikkeling is het toenemend gebruik van webinars als een manier om gecondenseerd aan kennisoverdracht te doen voor grote groepen.”

 

Wie of wat is uw grootste inspiratie?
“De grootste inzichtelijke doorbraak op L&D-vlak is voor mij gebeurd door het boek van Peter Senge over de Lerende Organisatie te lezen. Ik weet het, het is een boek uit de vorige eeuw, maar het idee van de lerende organisatie blijft een heel sterk concept om ons talentmanagement rond te organiseren. Dat het actueel blijft, illustreert de Australische leergoeroe Charles Jennings die stelt dat slechts 10 procent van het leren door formele trainingen gebeurt, 20 procent via wat hij sociaal leren noemt en 70 procent door ervaringen in de dagelijkse beroepspraktijk. (nvdr: in oktober reist Charles Jennings af naar België. Lees ook het eerder verschenen interview Leren moet ‘echt’ blijven plakken.)”

 

Wat is dit jaar uw grootste professionele uitdaging?
“Managers ervan blijven overtuigen dat L&D geen puur mechanisch gebeuren is waarbij competentietekort x enkel kan opgevuld worden door training x. Mijn boodschap is dat L&D kan putten uit heel veel leerbronnen en dat iedere medewerker een leerbron op zich is. Met andere woorden: in ons bedrijf hebben wij minstens 800 trainers ter beschikking.”

 

Wat is uw goede voornemen voor dit jaar?
“Als hr-afdeling blijven de pioniersrol vervullen om de grenzen van L&D te verleggen, zelf oefenen in de uitbouw van de lerende organisatie en de positieve resultaten hiervan uitdragen naar de andere afdelingen in ons bedrijf.”

 

Wat wordt volgens u dé L&D-trend van het komende jaar?
“Meer en meer wordt training georganiseerd in de vorm van webinars. Voordeel is dat je met een minimum aan inspanningen toch heel interessante leermomenten kunt meepikken. Maar als grote ‘believer’ in netwerking, mis ik hierbij wel het social learning-aspect van opleidingen waarbij je fysiek in het trainingslokaal aanwezig bent. Uiteraard zijn mengvormen mogelijk.”

 


Filip Claeys is hr-manager bij ON Semiconductor.

 

 

Volgende keer in ‘L&D door de ogen van…’:
Katleen Lambregs
, Training & Development Officer bij Fluxys Belgium.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect