L&D in 2013 door de ogen van Stefaan Arryn, Securex

Deze week vroegen we aan Stefaan Arryn, Talent Manager bij Securex, wat voor hem de belangrijkste L&D-ontwikkelingen waren van 2012. Welke uitdagingen ziet hij voor 2013?

Wat was volgens u de opmerkelijkste ontwikkeling op het vlak van L&D in 2012?
“De doorbraak van het informele leren. Ik heb nog nooit zoveel opleidingsverantwoordelijken horen zeggen dat we het met klassikaal leren alleen niet meer redden. Velen beginnen te beseffen dat het leereffect van klassikale opleidingen bedroevend laag is. We moeten op zoek naar bijkomende en andere leervormen die efficiënter zijn.

De term ‘informeel leren’ daarvoor gebruiken, is misschien iets te beperkend. Er ontstaan vandaag veel discussies over wat nu precies formeel en informeel leren is. Iedereen heeft daar blijkbaar een andere mening over. Dat die discussie leeft binnen diverse lerende netwerken, bewijst dat de zoektocht naar andere leervormen echt begonnen is. Misschien is het beter om te spreken over de shift van klassikaal naar niet-klassikaal leren. Ik zeg daarmee niet dat we het kind met het badwater moeten weggooien. Er zijn nog steeds voordelen verbonden aan klassikaal leren.”

 

Wie of wat is uw grootste inspiratie?
“Mijn grootste bron van inspiratie zijn onze 1.500 medewerkers. Je kunt als hr-departement nog zo’n goede visie of ideeën hebben, uiteindelijk moet je je succes meten bij je (interne) klanten. Enkel door bij hen na te gaan of er een leerbereidheid is, wat ze van de ontwikkelingsmogelijkheden vinden, of ze zich ondersteund voelen in hun ontwikkeling enzovoort, kun je nagaan of al je werk al dan niet zinvol is.”

 

Wat is dit jaar uw grootste professionele uitdaging?
“Het voor de tweede maal behalen van het ‘Investors In People’-certificaat. Net als twee jaar geleden zou dat een bekroning zijn voor ons hele hr-departement. De uitzonderlijke waarde van deze meting is dat ze gebaseerd is op een bevraging bij een groot deel van onze eigen medewerkers, verspreid over de hele organisatie. Het gaat niet over processen of een visie van hr-medewerkers, men probeert vooral de leercultuur bij de medewerkers zelf in kaart te brengen. Dat het goed zit met onze leercultuur merken we ook uit andere bevragingen bij onze medewerkers. We halen steeds betere resultaten betreffende training en ontwikkeling.”

 

Wat is uw goede voornemen voor 2013?
“Het nog sterker verankeren van de leercultuur in onze organisatie. Het einddoel van een trainingsdepartement is niet om alles in tools, registratiedocumenten, processen of formele leervormen te gieten. Vele ondernemingen vergeten waarover het gaat: de goesting voor continue ontwikkeling stimuleren bij elke medewerker en hem/haar daar de passende ontwikkelingsmogelijkheden voor aanbieden. Daarom moeten we onder meer blijven investeren in de begeleiding van onze leidinggevenden. Samen met de medewerkers zijn zij immers de echte opleidingsverantwoordelijken.”

 

Wat wordt volgens u dé L&D-trend van het jaar?
“De shift naar de leercultuur waar ik het hierboven over had. Ik geloof dat meer bedrijven daar nu ook in de praktijk echt werk van gaan proberen te maken.”

 

 

Stefaan Arryn is Talent Manager bij Securex en gastdocent van de Kluwer opleiding Human Resources van A tot Z en Basisopleiding voor de L&D manager.

 

 

Volgende keer in ‘L&D door de ogen van…’:
Dominique Vosse
, HR Talent Manager bij Boehringer-Ingelheim.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect