L&D in 2014 door de ogen van Michèle Sneyers, HR Business Partner bij Test-Aankoop

Welke L&D-trends mag u in 2014 niet missen? We vroegen het aan enkele ervaren stemmen uit L&D-land. Vandaag leest u het antwoord van Michèle Sneyers, HR Business Partner bij Test-Aankoop.

1. Wat was voor u het afgelopen jaar de opmerkelijkste ontwikkeling op het vlak van L&D?
“In onze organisatie was dat de verschuiving van het klassieke ‘leren’ naar ‘ontwikkelen’. Met leren bedoel ik vooral het verzamelen en toevoegen van kennis, vaardigheden en competenties aan wat men reeds kent en kan. Ontwikkelen heeft eerder te maken met een transformatie in ‘hoe’ men kennis, vaardigheden en competenties aanwendt. Een transformatie die fundamenteel ingrijpt op onze denkkaders, overtuigingen en waarden.

Deze verschuiving van leren naar ontwikkelen is het gevolg van de context waarin we werken. Die is minder stabiel dan vroeger en moeilijker te voorspellen. Dat plaatst zowel organisaties als medewerkers voor de uitdaging om om te gaan met een hogere mate van complexiteit en zich aan te passen. Heel wat leidinggevenden en medewerkers staan voor de uitdaging een ‘switch’ te maken wat betreft hun gewoontes, denkwijzen, identiteit, status en rol. Ontwikkeling speelt daar een belangrijke rol in.”

 

2. Wie of wat is uw grootste inspiratie?
“Ik lees graag de blogs van The Future Leadership Initiative van Antwerp Management School. Ze geven een frisse kijk op leiderschap en leiderschapsontwikkeling. In plaats van te focussen op de individuele leider, richten ze zich op gedeeld leiderschap. Dat sluit volgens mij beter aan bij de complexer wordende realiteit. Hun klemtoon ligt ook sterk op de ontwikkeling van een leiderschapsidentiteit, eerder dan op leiderschapsvaardigheden.

Leadership on the Line van Ronald Heifetz & Marty Linsky is een boek dat mijn denken over leiderschap en change management erg heeft beïnvloed. Het gaat over doen wat nodig is als leider: onder andere kwetsbaarheid en moed durven tonen. Een ander verhelderend boek is Viral Change van Herrero. Dat gaat zowel over veranderingen in organisaties als over het ontwikkelen van het interne sociaal kapitaal.

Een voortdurende bron van inspiratie zijn uiteraard onze werknemers. Ze dwingen me om het nut en de toegevoegde waarde van elke training of ontwikkelingsactie steeds opnieuw in vraag te stellen.”

 

3. Wat is het komende jaar uw grootste professionele uitdaging?
“De business context waarin onze mensen werken, verandert sterk. Onze uitdaging is om hen te helpen zich daaraan aan te passen. Om die reden wil ik, naast het inzetten op individuele ontwikkeling, ook het sociaal kapitaal van onze organisatie verder ontwikkelen: ervoor zorgen dat we de condities creëren die mensen stimuleren en toelaten om meer te leren van mekaar, om elkaar te ontwikkelen en te beïnvloeden, over afdelingen heen.”

 

4. Wat is uw goede voornemen voor het komende jaar?
“Niet te veel grote theorieën of plannen op voorhand verkondigen, maar meer concreet actie ondernemen. Nu zeggen we nog te vaak met veel bombarie: ‘we gaan volgend jaar dit en dat doen’. Dat leidt dan makkelijk tot torenhoge verwachtingen, weerstand en een soort ‘L&D-moeheid’.

Ik zou liever wat meer ‘talk the walk’ doen dan ‘walk the talk’: vooral doen, inspelen op wat er op de werkvloer gebeurt, weliswaar met een beeld van waar we moeten landen en dan achteraf duiding geven en uitleggen wat we precies gedaan hebben.

Deze wat meer ingetogen aanpak zorgt volgens mij op lange termijn voor meer vertrouwen en geloof in L&D. Ik wil het alleszins graag uittesten.”

 

5. Wat wordt volgens u dé trend in L&D?
“Ik zie verschillende trends. Ervaringsgericht leren wint wellicht verder aan belang, de impact van technologie zal ongetwijfeld nog toenemen en ik denk ook dat organisaties steeds vaker hun stakeholders zullen gaan betrekken bij hun leerprocessen. Die laatste trend is co-creatie ten voeten uit, want het zorgt ervoor dat bedrijven samen met hun partners, klanten, leveranciers… het ecosysteem waarbinnen het bedrijf actief is naar een hoger niveau tillen.

Ik verwacht ook nog een en ander van neuropsychologisch onderzoek over leerprocessen en informatieverwerking. Daar kan zeer bruikbare informatie uitkomen voor het ontwikkelen van L&D-programma’s.”

 

 

Michèle Sneyers is HR Business Partner bij Test-Aankoop.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect