Learning Indicator: 20’ers leren liefst tijdens het werk

 

Werkgevers investeren vooral in de opleiding van jonge medewerkers. Die zijn het minst geneigd om bij te leren buiten de werkuren. Dat blijkt uit de Kluwer Learning Indicator.

 

Zijn onze jongste collega’s dan toch niet de grote voorlopers op leergebied? Het is alleszins opvallend dat net zij ‘het leren buiten de werkuren’ het minst zien zitten. De helft van de bevraagde min-25-jarigen zegt dit zelden of nooit te doen. Een immense kloof tussen deze generatie en hun ‘oudere’ collega’s is er niet, maar het valt toch op dat 30-plussers een pak enthousiaster zijn over bijleren buiten de werkuren.

Het is ook onverwacht. Jongeren die teruggrijpen naar iets ‘klassieks’ als vaste werkuren om haar opleidingen te plannen? Het lijkt tegen het DNA van een generatie in te gaan, maar helemaal onlogisch is het niet, meent Miek Wouters van Kluwer Opleidingen. “We mogen niet vergeten dat die generatie ook veel belang hecht aan voldoende vrije tijd naast het werk.”

 

Trendbreuk
Op de werkvloer zijn min-25-jarigen wel de grootste slokoppen wat opleiding betreft. Ze volgen gemiddeld 13 dagen opleiding per jaar, 5 dagen meer dan de gemiddelde medewerker. De manier waarop jongeren willen leren, zorgt voor een trendbreuk. Twintigers hebben duidelijk minder zin in klassikale opleidingen, leert de Kluwer Learning Indicator.

Meer dan zeven op de tien 30-plussers verkiezen klassikale opleidingen om professioneel up-to-date te blijven. Bij de ondervraagde min-25-jarigen daalt dit tot een op twee. Informeel leren via collega’s zit dan weer sterk in de lift bij jonge medewerkers. Zij hebben een uitgesproken voorkeur om on the job te leren van collega’s en leidinggevenden.

 

Social media

Uit de resultaten van de Kluwer Learning Indicator blijkt ook het potentieel van social media als leerkanaal. Ook hier nemen de jongsten het voortouw. Een op de drie min-25-jarigen heeft een voorkeur om de sociale media te gebruiken om bij te leren. Interactiviteit en het gebruik van spelelementen wakkeren hun enthousiasme om te leren nog aan.

Ook om professioneel up-to-date te blijven en de laatste trends in hun vakgebied mee te pikken, vertrouwen vooral twintigers op de sociale media. 17 procent van de min-25’ers schakelt daar online kanalen voor in. Ter vergelijking: van de 45-plussers doet maar 6 procent dit. Bij die laatsten is ook de zin om te leren via social media een stuk kleiner (19%).

Kluwer_NL

De nieuwste generatie medewerkers houdt van al wat digitaal is. Slechts vier op de tien grijpen nog naar een boek of magazine om bij te blijven.

 

Meer lezen?

Meer weten over de resultaten van het onderzoek Learning Indicator 2013?
Lees dan ook deze artikels:
Learning Indicator: hoe herkent u een Super Learner?
Learning Indicator: we leren het liefst van collega’s
Learning Indicator: 1 op 2 leert na de uren
Learning Indicator: meten van leren is nooit een doel op zich

 

Of download de whitepaper ‘Gevonden: de super learner!’ over de  Kluwer Learning Indicator 2013 met alle resultaten van het onderzoek.

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect