Learning Indicator: hoe herkent u een super learner?

De Learning Indicator heeft een nieuw type werknemer ontdekt: de super learners. Medewerkers met een uitgesproken sterke wil om te leren. Interessant, maar wie zijn ze en hoe herkent u hen?We leren graag. Dat blijkt duidelijk uit de recentste Kluwer Learning Indicator. Sommige werknemers doen daar nog een schepje bovenop. Zij zijn supergemotiveerd om bij te leren, binnen of buiten de uren. Kluwer Opleidingen bedacht voor hen de naam ‘super learners’. Een super learner ben je niet zomaar. Door alle resultaten van de Learning Indicator naast elkaar te leggen, schetste Kluwer Opleidingen het profiel van deze uitzonderlijke medewerkers. Handig om te weten, en vooral, om mee rekening te houden in uw opleidingsbeleid.

 

Eigen plan
De meest opvallende kenmerken van super learners zijn dat ze zichzelf als succesvol beschouwen, actief zijn op de sociale media en graag flexibel en mobiel werken. Ze werken minstens 1 à 2 dagen op andere plekken dan op kantoor. Aan de reguliere kantooruren hebben ze eveneens weinig boodschap, want ze werken minstens wekelijks buiten kantooruren. Het liefst volgen ze hun eigen planning. Tegelijk voelen ze zich erg verantwoordelijk voor hun job, net als voor hun persoonlijke ontwikkeling. Wat opleiding betreft, nemen ze het heft graag in eigen handen, eerder dan het initiatief vooral in handen te geven van de onderneming. Een super learner zal ook in zijn vrije tijd zonder probleem informatie opzoeken die hem van nut is bij zijn job.

Super Learner visual_NL

 

17 dagen opleiding
Die ingesteldheid resulteert in een groot aantal opleidingsdagen. Uit de resultaten van de Learning Indicator blijkt dat medewerkers met het profiel van een super learner maar liefst 17 dagen opleiding volgen per jaar. Dat is meer dan het dubbele van de tijd die een werknemer gemiddeld aan opleiding besteedt (8,2 dagen). Kluwer Opleidingen ging nog verder in zijn analyse en ontdekte dat super learners vaak leidinggevenden zijn (60%) die graag zelf hun prioriteiten bepalen. Opvallend is dat ze vaker in een klein dan in een groot bedrijf werken. Dat kleinschalige ondernemingen werknemers tot meer creativiteit en ondernemersdrang stimuleren, kan een verklaring zijn.

 

1 op 10
Super learners zijn vaak wat men ‘tech-savvy’ noemt: gebeten door technologische gadgets die hen helpen om hun werk te organiseren. Ze zijn overigens van alle leeftijden, van 18 tot 56 jaar, wel iets vaker man dan vrouw. Goed om weten is dat één op de tien werknemers beantwoordt aan het profiel van de super learner. “Het in kaart brengen van dit type werknemer was een interessante oefening”, zegt Johan De Meyer, directeur bij Kluwer Opleidingen. “Dat super learners zich succesvol beschouwen en hun werk bij voorkeur organiseren volgens de principes van Het Nieuwe Werken is nuttige info voor elke hr-verantwoordelijke. Net als hun uitgesproken voorkeur voor informeel leren. Dat is informatie waar een hr-professional mee aan de slag kan.”

 

Bent u een super learner? Doe nu de test!

 

Super Learner test_NL

 

Meer lezen?

Meer weten over de resultaten van het onderzoek Learning Indicator 2013?
Lees dan ook deze artikels:
Learning Indicator: 20’ers leren liefst tijdens het werk
Learning Indicator: we leren het liefst van collega’s
Learning Indicator: 1 op 2 leert na de uren
Learning Indicator: meten van leren is nooit een doel op zich

 

Of download de whitepaper ‘Gevonden: de super learner!’ met alle resultaten van het onderzoek.

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect