Learning Indicator: we leren het liefst van collega’s

De manier waarop we leren is aan het veranderen. Vooral jonge medewerkers keren klassikaal leren de rug toe. Twintigers willen in de eerste plaats leren van hun collega’s. Dat blijkt uit de Kluwer Learning Indicator 2013.

Wie professioneel bij wilt blijven, kan dat op verschillende manieren: van het volgen van studiedagen over individuele coaching tot een beroep doen op de ervaring en kennis van collega’s en leidinggevenden.

Medewerkers van verschillende leeftijden hebben wat dat betreft andere voorkeuren, zo blijkt uit de resultaten van de Kluwer Learning Indicator. Klassikaal leren blijft populair, maar dan vooral bij veertigers en vijftigers. Twintigers hebben minder interesse in deze leervorm. Slechts de helft van hen leert nog klassikaal, tegenover driekwart van de bevraagde 40-plussers.

 

Informeel leren wint terrein
Jongeren willen in de eerste plaats leren van hun collega’s, en dat doen ze ook. Dit informele leren zit sterk in de lift, en niet alleen bij de jongere generaties trouwens. Twee jaar geleden leerde 37 procent van alle respondenten van collega’s. Dit jaar is dat al 53 procent. Ook van de rechtstreekse manager wordt steeds meer opgestoken. Het voorbije jaar deed 28 procent van de respondenten een beroep op de ervaring van zijn leidinggevende. Twee jaar terug was dat nog maar 17 procent.

Als het van de gemiddelde werknemer afhangt, wint informeel leren nog heel wat terrein. Bijna 70 procent van de respondenten heeft een uitgesproken voorkeur om vooral te leren van collega’s en leidinggevenden.

 

Leren via sociale media
Andere stijgers zijn leren via e-learning, webinars en van mensen buiten de eigen organisatie. Sociale media en individuele coaching winnen licht aan populariteit. Van alle respondenten zijn de min-25-jarigen het meest enthousiast over leren via sociale media. 17 procent van hen gebruikt sociale media om professioneel up-to-date te blijven. Slechts 6 procent van de 45-plussers doet hen dat na.

Ook de voorkeur om te leren via sociale media is het grootst bij de jongste werknemers. 30 procent van hen dringt daar op aan. Scoort ook goed: een mix van leervormen, zoals klassikaal leren én e-learning. Zes op de tien respondenten zijn daar voor gewonnen; 10 procent meer dan in 2011.

 

‘Flip your training’
Puur klassikale opleidingen gaan er in vergelijking met de vorige jaren op achteruit, zowel wat gebruik als voorkeur betreft. Het zijn overigens vooral de medewerkers, eerder dan de hr-verantwoordelijken en managers, die steeds minder zin hebben in klassikale opleidingen.

Volgens Miek Wouters, learning consultant van Kluwer Opleidingen moeten HR-verantwoordelijken deze resultaten aangrijpen om hun leeraanbod opnieuw vorm te geven. “Een belangrijke taak voor HR wordt het herontwerpen van leertrajecten. Wanneer is klassikaal samenkomen nog waardevol en effectief? Wat kunnen we via andere kanalen bereiken? Welke opdrachten vergroten effectief de transfer? Welke initiatieven zorgen ervoor dat kennis gedeeld wordt voor en na de opleiding? HR zal de nieuwe technologieën moeten omarmen en creatief uit de hoek moeten komen. ‘Flip your training’ wordt dus het devies.”

 

Geen prioriteit
In die zin is het enigszins verontrustend dat het stimuleren van informeel leren en kennisdelen binnen en buiten de organisatie geen top 3-prioriteit is van de bevraagde HR-professionals. Die richten hun pijlen vooral op het afstemmen van het leerbeleid op de bedrijfsstrategie, op het stimuleren van L&D als hefboom voor innovatie en op het in kaart brengen van het aanwezige talent binnen de organisatie.

Dat zijn uiteraard belangrijke prioriteiten, maar tegelijk eerder klassiekers, die een trend als ‘informeel leren’ niet in de weg zouden mogen staan.

 

Meer lezen?

Meer weten over de resultaten van het onderzoek Learning Indicator 2013?
Lees dan ook deze artikels:
Learning Indicator: hoe herkent u een Super Learner?
Learning Indicator: 20’ers leren het liefst tijdens het werk
Learning Indicator: 1 op 2 leert na de uren
Learning Indicator: meten van leren is nooit een doel op zich

 

Of download de whitepaper ‘Gevonden: de super learner!’ over de Kluwer Learning Indicator 2013 met alle resultaten van het onderzoek.

 

Download de whitepaper met de volledige resultaten van de Kluwer Learning Indicator 2013.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect