Leren in een virtuele wereld, gaat het nu echt doorzetten?

by NCOI Learning Team

Virtual Reality (VR), ofwel, ‘schijnwerkelijkheid’, is een begrip dat we ook bij leren en opleiden steeds meer tegenkomen. Hetzelfde geldt voor begrippen als Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). Wat is het? Wat kunnen we ermee?

In dit artikel op de Next Learning-blog vertelt Willy de Jong, Learning Innovation manager bij Océ Technologies, wat virtueel leren kan betekenen voor het onderwijs en het bedrijfsleven. Hij geeft er ook een expertsessie over op het congres Next Learning 2015.

Wat is Virtual Reality?

Virtual Reality is een door een computer gegenereerde wereld of omgeving, waarin je in meerdere of mindere mate kan worden ondergedompeld (immersive). Augmented Reality en Mixed Reality kunnen we beschouwen als ‘mengvormen’ die tussen een volledig reële omgeving en een volledig virtuele wereld in liggen; de realiteit speelt er nog een rol.

In zijn artikel geeft Willy De Jong voorbeelden van Virtual Reality, die nu al bestaan en gebruikt worden om te leren. Het begrip ‘ leren in context’   zal met Virtual Reality op een drastisch nieuwe manier ingevuld worden

Augmented Reality

Bij Augmented Reality kun je denken aan Google Glass, een brilletje waarmee informatie geprojecteerd kan worden op een werkelijk beeld van een situatie. Doordat het brilletje ook een camera bevat, en gekoppeld kan worden aan een smartphone, kun je allerlei slimme leer- en ‘performance support’ toepassingen bedenken. Bijvoorbeeld het ‘live’ volgen van een chirurgische ingreep college. Of service technici de juiste instructies laten zien bij het uitvoeren van service handelingen aan een apparaat.

Augmented Virtuality

Bij Augmented Virtuality kun je denken aan een Mixed Reality systeem (Canon), waarbij opgenomen camerabeelden gemengd worden met virtuele modellen, of toepassingen zoals een ‘Powerwall’ of  ‘Cave’: een of meerdere projectiewanden waarop stereoscopische beelden worden geprojecteerd. Met speciale actieve VR-brillen krijgt de waarnemer echt het gevoel 3D-objecten te zien. Als de waarnemer beweegt of een handeling uitvoert worden de 3D beelden daarop automatisch aangepast en is het mogelijk te interacteren met de projecties, waardoor een sterk gevoel van ‘immersion’ wordt opgeroepen.

Toepassingen zijn b.v. servicetraining bij bedrijven, of militaire training; het realistisch simuleren van gevechtshandelingen. Maar ook in het onderwijs wordt deze methode meer en meer toegepast, bv door moleculaire visualisatie in Groningen.

Virtual Reality

Bij Virtual Reality trekken de snelle ontwikkelingen op het gebied van de virtual reality-brillen de aandacht. Oculus-RiftDe Oculus Rift heeft hierbij de trend gezet. Het aparte aan al deze Virtual Reality brillen is dat je je echt in een andere (3D) wereld waant. Het gevoel van ‘presence’ is erg groot.

 

Wat zal Virtueel Reality beteken voor Learning & Development?

Het begrip ‘leren in context’ zal een nieuwe betekenis gaan krijgen. Stel je voor dat je in een chemie les zelf met je handen moleculen aan elkaar rijgt, of midden in een cel staat die aan het delen is. Of wat dacht je van een realistische wandeling met je klasgenoten, of misschien Caesar, door Rome, een Spaanse les in Madrid, of een maanwandeling? In bedrijfstrainingen kun je denken aan een realistische ‘virtuele’ (klant)omgeving, waar je met collega’s uit verscheidene landen gelijktijdig kunt trainen of informatie uitwisselen (Virtual Classroom 3.0).

Meer weten?

68721-250X350Tijdens Next Learning 2015 zal Willy een expertsessie verzorgen over Mixed Reality, Virtual Reality en Augmented Reality. Tijdens deze expertsessie leer je wat virtueel leren betekent voor L&D, hoe je het nu al kunt inzetten, waarvoor het (on)geschikt is, en wat de volgende stappen zijn.

Kluwer Opleidingen is partner van Next Learning 2015. Daardoor geniet u als lezer van LearningLive een korting van 200 euro op de inschrijvingsprijs en kunt u gratis mee op de bus met de Kluwer-VOV-delegatie vanuit Antwerpen naar Den Bosch. Meer info vindt u hier.

Lees ook