Leren is niet hetzelfde als opleiden

Leren is niet hetzelfde als opleiden. Leren is iets wat elke medewerker uiteindelijk zelf in handen heeft. L&D kan medewerkers enkel uitdagen en stimuleren om dat te doen. De ‘flipped training’-aanpak speelt hierop in. A la tête du client Ik gaf enkele maanden geleden een presentatie op het congres HRM Beats in Roermond over de uitdaging van L&D om deelnemers te stimuleren zelf hun leertraject in handen te nemen. Hoe je daaraan begint? Een eerste goede stap vind ik de voorbereiding. Maak de doelstellingen van de opleiding duidelijk aan de deelnemers vóór ze starten:

  • Wat moeten ze kennen voor de opleiding start?
  • En welke tools stelt HR hen ter beschikking om zich voor te bereiden?

Als je medewerkers een waaier aan leermiddelen aanbiedt, kiezen de deelnemers zelf hun favoriete manier om kennis op te doen. Sommigen nemen graag een powerpoint-presentatie door of lezen een artikel. Anderen gaan liever in gesprek met collega’s of ervaringsdeskundigen uit hun netwerk. Voor hen kan een interne community en het inzetten van social media helpen. Nog anderen zijn gebaat bij een filmpje of een kort webinar. U voelt het al… ik kom terug op een van mijn favoriete leer-aanpakken: de flipped training. To flip or not to flip In een Flipped training, genoemd naar het voorbeeld van the flipped classroom, wordt de traditionele aanpak van lesgeven op zijn kop gezet: theorie nemen de leerlingen thuis door; in de klas wordt samen geoefend, worden vragen beantwoord en ervaringen uitgewisseld. Vorig jaar op ASTD was het Koreen Olbrish (lees hier mijn blogpost over deze ASTD-sessie) die me wees op de voordelen van Flipped training:

  • Droge materie wordt buiten het leslokaal gehouden.
  • Iedereen kan theorie en voorbereidend materiaal op eigen tempo doornemen.
  • De actieve deelname en betrokkenheid van de deelnemers tijdens het samenzijn neemt opmerkelijk toe.
  • De transfer van het geleerde naar de werksituatie vindt al plaats tijdens de werksessie.
  • Omdat de leersessies korter zijn, blijft de aandacht scherp.

Ja, maar… Ik ben ervan overtuigd dat Flipping the classroom een efficiënte en effectieve manier van trainen is die  organisaties toelaat méér te halen uit een opleidingsinvestering. Er is echter wel een voorwaarde aan verbonden: alle partijen moeten overtuigd zijn van de meerwaarde van deze manier van werken. En daar knelt het schoentje wel eens. Misschien herkent u de volgende situaties?

  • Deelnemers maken de voorbereidende taken niet.
  • De omgeving heeft geen begrip voor de tijd die deelnemers vrij (proberen te) maken om de voorbereidende input te verwerken.
  • Trainers hebben het moeilijk om theorie over te slaan en weg te laten tijdens een training.
  • Een werksessie wordt op het laatste moment toch nog doorspekt met een uitleg over theoretische modellen.

Lessons learned bij Imec Imec slaagde er alvast in deze valkuilen te vermijden. HR speelde daarbij een sleutelrol. U leest hier de ervaringen en de ‘lessons learned’ van Nele Van Hooste en Lisbeth Decneut, L&D verantwoordelijken bij Imec. Zonder een draagvlak bij zowel HR, de trainers, de leidinggevende als de deelnemers lukt het niet. Leren is niet hetzelfde als opleiden. Dat wordt nog maar eens duidelijk in deze case. Wilt u van gedachten wisselen of zo’n flipped training-aanpak ook in uw organisatie meer leereffect kan genereren? Geef me dan een seintje. Ik zoek het graag met u uit tijdens een gesprek.

Avatar foto

Auteur

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect