Leren om carrière te maken

Een open deur: blijven leren is een must om een sprong te maken op de carrièreladder. Leren kan ondermeer door opleiding te volgen. Kiest u hiervoor, dan zijn er een aantal aandachtspunten die u helpen om de investering echt te laten renderen.

Maar stel u eerst en vooral de vraag: wanneer is mijn carrière geslaagd?

Wanneer mensen spreken over een geslaagde carrière, dan hebben ze het meestal over ‘ik’:

  • “Ik heb het ver geschopt”
  • “Ik kon doorgroeien (vertikaal, diagonaal, horizontaal)”
  • “Ik kan mijn kennis verbreden en mijn expertiserol opnemen”
  • “Ik heb van mijn hobby mijn job gemaakt”

Hierdoor zou je bijna het belang van de onderneming vergeten. Want, kunt u wel van carrière spreken als de onderneming waarvoor u werkt er niets aan heeft? Het belang van de bijdrage die men levert voor het bedrijf wordt vaak over het hoofd gezien. Onderzoek (BlessingWhite 2011) wijst uit dat de meest geëngageerde medewerkers die medewerkers zijn die ook werkelijk bijdragen tot het succes van het bedrijf. Hun persoonlijk succes is rechtevenredig met het succes van het bedrijf.

Wilt u ‘groeien’ en carrière maken, dan houdt u dit het best in het achterhoofd. Uw job graag en goed doen volstaat immers niet om te spreken van een geslaagde carière. Stel uzelf altijd de vraag of u uw bedrijf helpt bij het bereiken van zijn doelen. Weeg uw waarden, doelen en strategie af tegenover die van uw bedrijf of toekomstige werkgever.

Dit is ook de eerste stap in uw leerproces: uw eigen verantwoordelijkheid nemen over uw engagement. Waar wilt u naar toe? Wat wilt u bereiken?

Voor u een training kiest

  • Stel u steeds de vraag of de training aansluit bij uw ambities en noden.
  • Bespreek deze ambities en noden ook met uw leidinggevenden. Vertaal ze in voordelen voor uw afdeling. Hoe vergroot uw bijdrage het succes van het bedrijf?
  • Neem contact op met het opleidingscentrum dat de opleiding organiseert. Als bedrijven me vragen om een incompany-leertraject uit te tekenen, krijg ik het vuur aan de schenen gelegd door de opleidingsdienst. ‘Wat is de leervraag? Is de training werkelijk een antwoord op de leervraag? Welke werkvormen en modellen gebruikt de trainer? Waarom? Wat kan, kent en doet de deelnemer na de training?’ Allemaal terechte vragen. Het valt me op dat ik dergelijke vragen bijna nooit krijg van individuele werknemers die willen deelnemen aan een open kalenderopleiding?
  • Schrijf voor de eerste trainingsdag op wanneer u tevreden zou zijn na de opleiding. Wat wilt u er uit halen?

Na de training

  • Het actieplan dat u idealiter opstelt tijdens de training moet u na de training concreet maken. Wat gaat u aanpakken, hoe, wanneer en met wie? Wanneer is het resultaat voor u behaald?
  • Dit actieplan is ook een sterk instrument tijdens uw gesprekken met uw leidinggevende. U bewijst er uw engagement mee én het nut van de opleiding.
  • Het is ook aan te raden wat u leerde te delen met uw collega’s. Waarom last u geen formeel leermoment in om uw nieuwe kennis door te geven en te bespreken met uw collega’s? U weet het: als u iets kunt uitleggen, dan beheerst u het ook.
  • Dat brengt mij naadloos tot het volgende punt: het nut van herhaling. Opleiding is nooit een eindpunt. Nu begint het pas. Om de nieuwe kennis te verankeren is herhaling en expliciete toepassing in de praktijk cruciaal.

En tot slot mijn favoriete aandachtspunt: leren moet altijd een beetje pijn doen. Als u niet uit uw comfortzone komt, zal het leereffect klein zijn. Daarom is ‘goesting’ in training ook zo belangrijk!

Hebt u er wat aan gehad?
U las deze blogpost. Heeft die u aan het denken gezet? Neem dan even de tijd om na te gaan of u er vandaag nog een actiepunt aan kunt koppelen. Maar ook uw reactie op dit artikel is bijzonder welkom!

 

Avatar foto

Auteur

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect