Leren we binnen 20 jaar nog in de klas? De visie van Microsoft

by NCOI Learning Team

Kan je het volledige leerproces digitaliseren? Vandaag niet, maar de technologie staat niet stil. Leren we binnen 20 jaar nog in de klas? Lees de visie van Elke Willaert, HR business partner bij Microsoft.

E-learnings, webinars, sociale media… Niet zo lang geleden waren ze de hype in opleidingsland. Het klassikale leren leek dood en begraven. Niet dus. Want ook al versturen we honderden miljoenen tweets per dag, de ‘classroom’ heeft nog niets verloren van haar populariteit.

Dat blijkt ook uit de recente resultaten van de Kluwer Learning Indicator. Zeven op de tien werknemers hebben nog steeds een uitgesproken voorkeur voor klassikale opleidingen. E-learning kan slechts één op de drie bekoren. Gaming en sociale media scoren nog lager.

Voor Elke Willaert, HR business partner bij Microsoft, is dit zeer herkenbaar. “Mensen herleiden ‘leren’ zeer vaak naar een klaslokaal. Het is ook het beeld dat het meest bijblijft uit onze schooltijd. Het is alsof we willen weten en voelen wie ons les geeft.”

 

De juiste leermix
Zelfs bij Microsoft, een digitaal bedrijf bij uitstek, is klassikaal leren nog erg aanwezig. “Uiteraard hebben we een ruim aanbod aan webinars en e-learnings. Het merendeel van onze verplichte trainingen, bijvoorbeeld over ‘compliance’, gebeuren via e-learnings. Yammer, een vaak gebruikte interne sociale media-tool bij bedrijven, is zelfs één van onze eigen producten. Toch kunnen we niet zonder klassikale opleidingen, zeker niet voor het aanleren van softskills.”

Net als elk ander bedrijf is ook Microsoft voortdurend op zoek naar de ideale leermix. “Wat leren we best aan via welke leervorm? Hoe ziet de ideale leermatrix eruit? Dat zijn vragen waar we nog volop de antwoorden op zoeken. We staan altijd open voor nieuwe leervormen en luisteren daarom ook naar de feedback van onze werknemers. Verschillende leerobjectieven vragen immers verschillende tools. Ook daarom zijn we overtuigd van de waarde van e-learning in een juiste mix”, zegt Elke Willaert.

Microsoft combineert digitaal leren momenteel met klassieke leervormen. “Met blended learning hebben we positieve ervaringen. Net zoals het nuttig is om deelnemers van een klassikale opleiding ook e-learning aan te bieden die hen wat voorkennis geeft. Die combinatie zorgt voor een zekere duurzaamheid in het leerproces.”

 

Wat brengt de toekomst?
Wat ze niet onder stoelen of banken steekt, is dat het effect van die e-learnings nog de grote onbekende is. “E-learning vergt discipline van de deelnemer. Het idee van de medewerker die ’s avonds in de sofa geconcentreerd een e-learning doorneemt, vind ik te rooskleurig. ’s Avonds zijn we moe en snel afgeleid door wat er in huis gebeurt. Als het dan ook nog een moeilijk topic is, vraag ik me af hoe grondig die e-learning wordt doorgenomen. Klassikale opleidingen hebben het voordeel dat ze in de agenda staan. Je ‘moet’ ernaar toe.”

Dat is hoe het nu is. Maar waar staan we binnen 20 jaar? “Leertechnologie verandert voortdurend. Als je me nu vraagt of we het hele leerproces kunnen digitaliseren en of dat opportuun is, dan zeg ik met wat we nu weten en kunnen, ‘neen’. Maar dat zegt niets over de toekomst”, aldus Elke Willaert.

 

De Presmaster
Zo start er in oktober bij Microsoft een proefproject met de ‘Presmaster’. Eenvoudig uitgelegd is dat een informaticatool die het presentatiegedrag van mensen filmt, analyseert en hen feedback en tips geeft om beter en overtuigender voor een publiek te staan. Ook coaches kunnen van op afstand meekijken en zeggen wat er beter kan aan je presentatiestijl.

“Als dat kan, wie weet wat er dan in de toekomst nog allemaal mogelijk is”, zegt Elke Willaert die vindt dat je innovatie met open armen moet ontvangen. Ze begrijpt niet dat er nog altijd bedrijven zijn die hun werknemers zelfs de toegang tot sociale media ontzeggen, zoals 62 procent van de respondenten uit de Kluwer Learning Indicator aangeeft.

“Persoonlijk vind ik de discussie over het wel of niet toelaten van Twitter en Facebook op het werk voorbijgestreefd. Waarom zou je die kanalen niet mogen gebruiken. Je zoekt toch ook dingen op voor je werk via Google? Ik zie het verschil niet.”

 

 

Elke Willaert is HR business partner bij Microsoft.

 

 

Lees ook