Optimaal gebruik maken van LinkedIn recruitment

by Audrey Van den Bempt
Optimaal gebruik maken van LinkedIn recruitment

LinkedIn adverteren biedt heel wat mogelijkheden voor rekrutering. Het grootste voordeel is dat je doelgroepen kan selecteren op basis van criteria zoals functietitel, werkervaring, opleiding, eigen kernwoorden… Hieronder lijsten we heel wat mogelijkheden op waarmee je kunt experimenteren.

Voor je begint

Eén campagne kost je minimaal € 9 per dag, en je kan het bereik instellen van 300 tot 2.500 personen. Focus je voor de vacaturetekst op de lezer en niet op je bedrijf. Presenteer een toekomst, niet zomaar een job. Je kan ook een video toevoegen, best in vierkant formaat. En vergeet niet aan je collega’s te vragen om de vacature te delen, want alle beetjes helpen.

Upgrade je account

LinkedIn biedt verschillende soorten accounts aan, zoals Sales en Business, maar in dit geval is LinkedIn Recruiter de beste optie. De kosten worden per maand aangerekend en je krijgt toegang tot profielen, ook al ben je niet geconnecteerd. Geschikte kandidaten kan je rechtstreeks benaderen via InMail. Je hebt de opties Recruiter, Recruiter Professional Services, en Recruiter Lite. Wat nu juist de verschillen zijn tussen deze accounts lees je hier. Bovendien kan je als LinkedIn Recruiter jobslots huren. Daar kan je een vacature plaatsen die losstaat van je bedrijfspagina. Geschikte kandidaten krijgen dan een melding.

Betaalde vacature

Voor ongeveer € 140 kan je 30 dagen adverteren in eigen regio. Je vacature verschijnt dan in de categorie ‘Jobs’. Over het algemeen is dit een goed idee, maar houd er rekening mee dat je vacature mogelijk geen reacties krijgt als je op zoek bent naar een type kandidaat die buitengewoon schaars is.

Bedrijfspagina op maat

Is je bedrijfspagina aantrekkelijk en nodigt ze uit om door te klikken naar de website? Om je branding op te krikken kan je gebruik maken van extra functies zoals een slideshow voor vacatures of een video over je bedrijfscultuur. Ook hier kan je upgraden naar een pagina op maat. Als je gaat voor een adaptief bedrijfsprofiel krijgen bezoekers enkel de vacatures te zien die bij hen passen, op basis van hun cv. En aanbevelingen van eigen medewerkers maken ook een goede indruk! Help je werknemers met het opstellen van een goed profiel om professionaliteit uit te stralen.

Extra advertenties

Je kan je bedrijfspagina of profielen van medewerkers aanvullen met ‘Work with us’-advertenties. Die zijn er in verschillende vormen. Je hebt de standaardadvertenties, waar je de doelgroep bepaalt, maar je kan ook gebruik maken van banners op de profielen van werknemers. Connecties die die profielen bezoeken zullen vacatures zien die voor hen van toepassing zijn. Een derde vorm is een advertentie die de profielfoto van de bezoeker overneemt en naast een functietitel bij jouw bedrijf plaats.

LinkedIn-advertenties kan je ook op andere websites laten verschijnen. LinkedIn werkt daarvoor samen met Google. Deze campagnes kunnen gericht worden naar 4 tot 8 doelgroepen, ofwel tijdelijk ofwel doorlopend. De response op dit soort campagnes ligt iets hoger dan het gemiddelde.

Bron: gerbengvandijk.nl

Zin in meer?

Wil je LinkedIn door en door leren kennen en de recruitment opties ten volle benutten? Tijdens de opleiding Efficiënter rekruteren met LinkedIn kom je er alles over te weten.

Lees ook